onsdag 25 juni 2008

Smygkontorisering

När jag igår listade upp ett antal tänkbara åtgärder för att åtminstone störa gentrifieringen av Stockholm glömde jag en, men den kommer här:

  • Rensa upp i smygkontoriseringsträsket

Jag har inte den ringaste aning om hur många lägenheter som olovandes används för kommersiell verksamhet av olika sort, men det kanske vore värt att få fram siffror och sedan klämma åt de jäklarna. Lika lämpligt som det är att folk bor i källare eller butikslokaler för att ha någonstans att bo, lika lämpligt är det att bostäder förvandlas till kontor.

Jag har svaga minnen av att det pratades om smygkontorisering för rätt många år sedan, men sedan har det varit tyst. Och det gör mig misstänksam. Visade det sig att problemet var försumbart, eller finns det för många intressen inblandade som inte vill ha en upprensning? Kunde man få loss några tusen lägenheter vore mycket värt.

Och vad göra med de hemlösa kontoren då? - Man kanske kunde smälla upp några baracker åt dem i förorterna, omkring tunnelbanans ändstationer?

4 kommentarer:

gardebring sa...

Ur en ren blandstadsarpekt är ju problemet snarare detta:
I områden där det finns för mycket kontor bör det skapas bostadsytor. I områden där det finns för många bostäder bör det skapas kontorsytor.

Tyvärr ser det idag oftast tvärtom ut. Mer av det som redan finns en massa av.

Björn Nilsson sa...

Som jag förstår är problemet att man knycker utrymmen som uttryckligen skall vara bostäder och gör något annat av dem. Det är väl ungefär som om jag har en butikslokal, men i stället för att driva rörelse där hyr jag i smyg ut den som bostad åt ett dussin papperslösa latinamerikaner. Om det funnes gott om bostäder skulle det inte spela så stor roll om några användes på "fel" sätt, men nu är det ju inte gott ... .

Anonym sa...

Hej, själv är jag en hyresgäst som nu blir av med min lgh pga att Göteborgs Hyresnämnd godkände smygkontorisering. Ett stort skämt. O då skall det påpekas att jag är medlem i hyresgästföreningen vars hjälp saknade betydelse.

Björn Nilsson sa...

Tråkigt att höra. Undrar hur mycket, om ens något, bett Hyresgästföreningen har numera?