torsdag 12 juni 2008

Bloggpost från Abisko


Jag har tidigare i den här bloggen storsint införlivat såväl Sigtuna som Nynäshamns och Nacka kommuner i "mitt" Stockholm. Nu tar jag till det verkligen stora greppet och införlivar Kiruna kommun också, med fjäll, blå sjöar och gröna björkskogar. Här känns det inte som om man går på en överfull gata hemma i stan - ja, undantaget kanske kan vara när man trängs med andra hungriga individer för att plocka åt sig godbitarna vid middagen på Abisko turiststation. (Lugn, lugn! Det räcker åt alla!) Här finns det plats att sträcka ut i naturen - även om de flesta vandrare drar iväg längs Kungsleden som numera nästan ser ut som ett upptrampat dike på sina ställen. Kilar man iväg på någon mindre stig kan man avnjuta omgivningen mer i avskildhet, tillsammans med lövsångare, blåhakar och andra fåglar som drar igång och sjunger så fort det blir lite varmt och trevligt. I morse hörde jag för övrigt göken hoa uppifrån fjället.

Vädret har varit omväxlande de senaste dagarna, vilket det brukar vara i de här trakterna långt norr om polcirkeln där nu midnattssolen gör att det är ljust dygnet runt. I måndags var det rätt ruggigt med nordanvind och snöflingor, men strax blev det tisdag och mycket bättre. Jag satt nedanför profilen av den mäktiga Lapporten och avnjöt dels en utflyktssmörgås och lite soppa, dels ett par fjällvråkar som dansade runt i den klara luften. - På onsdagskvällen kom ett häftigt snöfall som sedan raskt smälte undan, det är snabba ryck i väderomslagen här!

Vindens sus, forsarnas brus (jajamen, det här är mycket häftigare grejor än Norrström!), utsikter som tar andan ur en - det är Sveriges ovansida vid Torne träsk det! Just nu dånar ett tomt malmtåg på väg i riktning österut. Det har varit i Narvik och lastat någon båt, och nu kör det tillbaka mot Kiruna för att ta ett nytt lass... jo, det där med utsikter: jag bifogar en bild av de många jag tagit. Den är från igår. I bakgrunden syns det mäktiga fjället Nissuntjårro (som utgör ena halvan av Lapporten), och tittar man mot de vita molnen på bildens högerkant skymtar profilen av en fjällvråk.

Inga kommentarer: