torsdag 5 juni 2008

Mot förbifart Stockholm



Det var möte idag på Sergels torg, några hundra människor från ett antal organisationer som uttryckte sitt ogillande av Förbifart Stockholm. Tidigare har jag hört folk som misstänker att den där förbifarten i själva verket är ett maskerat motorvägsbygge i rätt in i Stockholm. Och det kan väl vara troligt - det kommer väl att finnas avfarter och påfarter här och där? Eller?



Jag hade inte koll på vilka alla arrangörer var, men Naturskyddsföreningen, Miljöförbundet Jordens Vänner, Miljöpartiet och Vänsterpartiet tyckte jag mig urskilja, samt Feministiskt Initiativ (dålig högtalaranläggning, men den flickan höll ett bra tal).



Som en talare påpekade är det ett bekymmer att de som fattar beslut i de här frågorna är bland de minst miljömedvetna - annorlunda uttryckt: gubbtjyvar i övre medelåldern som är mer kära i sina bilar än något annat. Det behövs en städning i de beslutande organen med andra ord.

En annan talare nämnde det oerhörda inflytande som biltillverkare och motororganisationer har. Man kanske kan tillägga bygg- och anläggningsbranschen som givetvis lägger asfalt och betong överallt så mycket det går. Dessa affärsintressen, som har sina kompisar även inom politiken, är en svår motståndare att tampas med. Om några år är många av de här figurerna bortpensionerade. Man får hoppas att de inte hinner orsaka så mycket mer skada, och att det kommer nya och mer klartänkta personer på ledande positioner, folk som inser att det är en dålig linje att fortsätta 1900-talets vurm för den lilla privatbilen som fraktar i snitt 1,2 gubbe till och från stan varje dag.



Vill man göra något åt trafiksituationen i stockholmsområdet är det lika bra att ösa in miljarderna i en enorm uppgradering av kollektivtrafiken, och att stoppa nya bostads- och affärsområden som kräver att boende och kunder har bil för att kunna till sig till och från dem. Det är bra för klimatet, det är bra för att spara resurser, det är bra om vi vill ha ett samhälle där människor är viktigare än bilar.

8 kommentarer:

Anonym sa...

Plåtade du den sista talaren? Hon var från Ung Vänster. Vänsterpartiet hade dock ingen egen talare. Arrangörerna var Alternativ stad och Nätverket för gemensam välfärd (där Vänsterpartiet ingår), med risk för att jag missuppfattat.
/En från Ung Vänster som inte fastnade på bild.

Björn Nilsson sa...

Jag försvann från platsen och den tryckande värmen just när den förste talaren från ungdomsförbunden började. Så sista delen av mötet plåtade jag inte.

Lite virrigt med alla dessa organisationer. Och inte blir det mindre virrigt när det var så jäkla varmt. Om nu det skall vara en ursäkt ...?

gardebring sa...

Jag hittade lite intressanta siffror:
http://ljungbergsblogg.blogspot.com/2008/01/vi-behver-bttre-jrnvg-nu-och-fakta.html

"I den senaste planeringsomgången användes SIKA:s prognoser för 2010. Där prognosticerade man att ökningen i personbiltrafiken 1997-2010 skulle bli 29%. Ser man på hur det såg ut 2:a kvartalet 2007 så hade biltrafiken bara ökat 15%. Alltså mycket lägre än prognosen.

Om man istället ser på tåget var prognosen för 1997-2010 en ökning med 26%. Men redan kvartal 2 år 2007 hade tåget ökat med 41%!

(När det gäller flyg pekade prognosen på en ökning samma period med 23%, men den verkliga ökningen fram till 2 kvartelet 2007 är bara 6%. För buss var prognosen 8% och utfallet 16%).

Inte många rätt i den prognosen alltså. Viktiga förutsättningar som gjorde väginvesteringar mer lönsamma än järnvägsinvesteringar var således grovt felaktiga. Inte konstigt att Borg tror att man bara skall bygga vägar."


Mycket intressanta siffror som tydligt visar var vi som medborgare är på väg. Mindre personbilstrafik, mer tåg och buss.

Finansminister Anders Borg kläckte ju för en tid ur sig att 90% av trafiken går på väg, så därför skall vi bygga vägar. Ja där kan vi ju snacka om självuppfyllande profetia...

Miljöministerns järnvägsutspel var välkommet iaf:
http://www.yimby.se/2008/06/miljoministern-vill-stors_563.html

Björn Nilsson sa...

Ursäkta att publiceringen dröjt lite. Är just nu i fjällen och inte särskilt uppkopplad mot yttervärlden. Herr finansministern verkar vara ett lysande exempel på vad man kallar "stigberoende" - ungefär att "som det har varit, så skall det förbli!"

Anonym sa...

Vad är det här för trams? FÖRBIFART STOCKHOLM kallas projektet, läs och förstå kanske?

Förbi= Passerande trafik går utanför STOCKHOLM istället för igenom.
Tror nog inte Holländska åkerier är så intresserade av en fantastisk kollektivtrafik(svårt att lasta om godset till spårvagn)

Om vi får bort passerande trafik från Stockholm vinner vi mycket.

Björn Nilsson sa...

En reklamfras är inte sanningen. Det här är ännu fler lokala bilar som skall fylla upp ett lokalt utrymme så att man sedan kan börja larma igen om att det krävs mer trafikleder. För en äkta förbifart kan väl inte ha avfarter som går in mot centrala Stockholm - då blir det ju bara en motorväg in i stan antar jag. Utländska åkerier kan inte vara en särskilt stor del av trafiken och deras långdistansgods kan med fördel gå på järnväg.

Anonym sa...

Reklamfras?

Det känns nästan fånigt att tung trafik söderifrån ska behöva gå igenom Stockholm istället för att gå runt huvudstaden. Ta en titt på REGskyltar vilken tidpunkt som helst så får du en uppfattning om vilken trafik som passerar vår stad....

Björn Nilsson sa...

Just reklamfras. Förklara hur den lokala bilismen skall hållas borta från den där förbifarten! Genom att det inte finns några på- eller avfarter mellan Södertälje och Uppsala? Lägg långdistansgodset på järnväg så långt det går och eliminera lastbilstrafiken maximalt.