fredag 20 juni 2008

Växtlighet och lite futtiga hus i Marievik

Några bilder tagna på midsommaraftons förmiddag (obs aftonens förmiddag!) när jag gick ett varv runt Årstaviken. Det här är årets längsta dag, växtkraften i vår kära natur bör stå på topp, och en liten stenig strandremsa i närheten av Marievik motsäger inte det antagandet. Kajen rustades upp här för inte alltför många år sedan, och av någon anledning lämnades en remsa med stenar kvar nedanför kajen. Och naturen är naturligtvis inte dummare än att den tar tillfället i akt och klämmer dit en massa grönska. I bakgrunden på det här fotot syns Vin&Sprits kontor i Marievik, i förgrunden en mini-djungel av småbjörkar, någon sorts salix (jolster tror jag) och diverse skräppor och mållor.



En del tycker illa om växter som dyker upp var som helst - ogräs - men de ger ändock ett visst hopp om livet. Växtkraften tar man inte kål på så lätt!



Om man vänder sig om syns i stället det här bygget som har en stadig bakgrund att hålla fast i. Här har man byggt ett bostadshus mot en bergvägg. Jag har för mig att det fanns någon sorts industrifastigheter där tidigare.

Man kunde väl gott ha lagt på ytterligare några våningar och gett ett antal av de boende lyxen med fönster både mot Årstaviken och söderut. Jag undrar om någon ens märkt om huset hade varit tio-femton våningar i stället för vad det nu är - ser ut som sex? Möjligen hade en del förmiddagssol försvunnit från några balkonger längre norrut i de nya bostadsområdena, men jag vet inte om det är så illa. Tar man inte vara på sådana här tillfällen att bygga högt ökar trycket att göra det på ställen som är mindre lämpliga.


Inga kommentarer: