tisdag 19 februari 2008

Ny stadsdel i Bromma?

När jag läste en DN-artikel om Bromma flygplats vara eller inte vara idag slog det mig att Naturskyddsföreningen och yimby-folket borde fundera på om det finns underlag för samarbete? Naturskyddsföreningen vill ha bort flyget och ersätta det med en stadsdel för 50.000 människor, och en sådan stor bebyggelse måste ju ha betydelse för regionens utveckling. Bland annat borde det minska prishöjningar på boende nära centrala Stockholm och bidra till att man kan bygga miljömässigt smakligare trafiklösningar. Vilka har mest intresse av att det inte blir ett jättebygge däruppe på gamla flygplatsen? Svaret torde vara: folk som sitter och trycker på dyra bostadsrätter i Stockholm och vill att de skall bli ännu dyrare!

Här är SNF:s vision av hur det skulle kunna se ut. Spårvagn och folkliv verkar väl rätt yimby även om husen kanske är lite korta i rocken? Men man kan kanske kompromissa för den goda sakens skull? Mer om förslaget finns här.



Det finns oro för att ett nytt avtal kan binda flyget till Bromma trettio år framåt. En person med lite historisk insikt skulle då kunna påpeka att vi vet inte ens om Jorden finns kvar om trettio år. Och inga manövrar i världen skulle kunna rädda flygplatslobbyn undan en beslutsam demokratisk opinion som vill ha bort Brommaflyget.

2 kommentarer:

gardebring sa...

Intressant att notera: Detta är ett visionsförslag. Vad ser man? Jo. Spårvagn. Hus direkt mot trottoaren (inga menlösa gräsmattor). Affärsverksamheter i bottenplan. Det är såhär folk i stan vill bo!
Det är verkligen ett mysterium att byggbolagen och stadsplanerarna inte kan förstå detta enkla faktum.
Ett annat intressant faktum: Hälften av Stockholmarna i 18- och 30-årsåldern har inte körkort. En viss generationsklyfta uppenbarar sig. Själv fyller jag snart 31 men har fortfarande inte tagit körkort. Skall nog göra det dock, men inte för att äga en bil, utan för att det är bra att ha när man åker utomlands eller flyttar o sånt. Det är ju bara då man som stadsbo egentligen skall behöva bilen.

Björn Nilsson sa...

Jag tror att det här förslaget är ett exempel på hur gamla motsättningar mellan stadsbyggare och miljöaktivister kan bryggas över och i stället bli en positiv kraft. Nu blir det TVÅ välartikulerade krafter som talar för vettiga trafiklösningar, energibesparingar m.m. Två infallsvinklar sammanfaller till en.

Byggbolag och stadsplanerare tillhör nog dock i stor utsträckning samma gäng som de gamla "betongpartierna", i första hand socialdemokrater och moderater. Med andra ord gamla mossiga krafter som borde pensioneras bort med det snaraste.