Den som vill se vad Naturskyddsföreningen i Stockholm tycker om Hornsgatsförslaget går lämpligen in och tittar på det här inlägget på SNF:s hemsida. Mårten Wallberg, ordförande i Naturskyddsföreningen i Stockholms län välkomnar de föreslagna åtgärderna. Men han anser att det kommer krävas mer för att klara miljökvalitetsnormerna. Exempelvis minskade trafikvolymer genom ett utvecklat system för trängselavgifterna och dubbdäcksavgift.
I januari i år fick den dåliga luften på Hornsgatan föreningen att lämna in en anmälan mot staden. Ge dom bara! Även om det pratas om miljö från alla håll och kanter numera finns det anledning att tvivla på engagemanget hos de gamla betongpartiernas hövdingar i Stockholm.
1 kommentar:
Naturskyddsföreningen tillhör helt klart den del av miljörörelsen som har lyft blicken och förstår helheten. Alternativ stad som kämpar för staden gör det också, samt, hävdar jag såklart, nätverket Yimby. Alla är vi olika rörelser med olika ursprung och riktning men alla kämpar vi tillsammans för den urbana och levande staden.
Jag skulle gärna se att naturskyddsföreningen gick ut starkt för spårvägens återinförande i Stockholms innerstad. Resandetalen går alltid upp när man ersätter buss med spårvagn, och med tanke på att fyran redan är överbelastad sedan flera år tillbaka är det ju egentligen ganska självklart.
Skicka en kommentar