fredag 16 maj 2008

Hornsgatans taskiga luft - vad göra?


Den här bilden tog jag i juni förra året och den är fortfarande aktuell. Den brungula lådar än mätstationen för luftkvalitet på Hornsgatan, gatan som är känd för sin usla luft. Nu har stadsbyggnadsborgarrådet Söderlund meddelat vilka återgärder han tycker skall vidtagas.

Är Hornsgatan en gata man åker på, eller åker igenom på väg till något annat? Om gatan skall vara levande som miljö för människor (inte för bilar) hänger det på mängden levande människor i närområdet. Den blir inte levande, utan i stället störande, med en våldsam genomfartstrafik. Hur många stannar bilen för att kila in i en butik för att handla längs gatan, exempelvis? Den levande Hornsgatan beror alltså av att människorna i närområdet tar sig dit, oftast till fots.

Söderlund pratar om att minska den tunga trafiken. Men personbilar räknas väl som lätta, och det är ju dessa som står för den största trängseln och slitaget på gatan. Så varför inte ha en lösning som stödjer varutransporter och kollektivtrafik i första hand (yrkeschaufförerna skulle nog gilla det).

Åtgärderna som Söderlund föreslår verkar inte särskilt radikala. Det mest frihetsinskränkande verkar vara att ha variabla hastighetsgränser på Hornsgatan, beroende av vad det är för status på luftföroreningarna för tillfället. Att behandla vägbanan med ämnen som gör att förslitningen av mikropartiklar minskar och att spola gatan oftare är väl inget att säga om. Inte att plantera fler träd heller. Och omskyltningar som leder viss trafik längs Södermälarstrand går också bra. Men - och här kommer den tunga frågan - när kommer moderaterna att inse att deras linje för privatbilism började bli gammalmodig redan mot slutet av förra seklet?

Jag har sett ett annat (ännu synnerligen inofficiellt förslag) till vad som skulle kunna göras åt Hornsgatan. Jag undrar om inte yimbyisterna skulle gilla det här: att bygga en långt smalt hus på Hornsgatans breda del från Hornstull till Ansgariegatan och bara ha kvar en smal gata för kollektivtrafik. Med ett hus i vägen vore det lögn i helsicke för bilkaravanerna att ta sig fram!

6 kommentarer:

Niklas sa...

Hornsgatan är delvis hemsk fastän den inte skulle behöva vara det. Det största problemet är att den är planerad som en trafikled mellan Hornstull och Söderleden.

Lösningen på problemet var ju lite orginell, men YIMBYiter gillar ju inte för långa hus då de bildar barriärer. Samma sak var det ju med Wingårdhs planer för Huvudsta. Jag tror däremot att många YIMBYiter gärna skulle se Hornsgatan som en bred grön esplanad med spårvagn i mitten, där bilarna får mindre plats och där trottoaren och cykelvägar får ta större plats.

Jag tror vi på kort sikt kan lösa problemet med avgaser på Hornsgatan. Höj trängselskatten. Fundera på om trängselskatt vid Hornstullsinfarten kan göras ännu högre (det borde kunna göras ganska snart. Det är för mig en gåta att man inte utnyttjar trängselskatten på ett bättre sätt). Bygg om 4:an till spårvagn.
Det hela handlar om att göra bilåkande oattraktivt samt att göra kollektivtrafik attraktivt. Återstår dock att se när politiker (s+m) har förstått detta samband och börjar satsa pengar på kapacitetsstarka spårvagnar i stan istället för dyra (kapacitetssvaga) motorleder.

Björn Nilsson sa...

Man kan väl ge arkitekten i uppdrag att fixa till portaler vid Ligna-, Varvs- och Kristinehovsgatorna? Det bör ju finnas lite genomfarter för viktiga transporter, ambulanser och brandbilar bör kunna ta sig igenom.

S och M är de gamla betongpartierna. Man kan snart börja undra på om de hör hemma i ett modernt samhälle med inriktning på framtiden. Smartare använding av infartsavgifterna är en sak. En annan är att se till att det inte blir en massa undantag från avgifterna. En tredje att se till att intäkterna används för att rusta upp kollektivtrafiken.

När jag var barn fanns det en spårvagn som hette 4:an som sedan blev buss 54 som sedan blev buss 4. För mig får man gärna sluta cirkeln och återgå till spårtrafik.

Anonym sa...

Nja avspärrningar tror jag inte riktigt på. Det räcker med att göra bilåkandet oattraktivt genom avgifter sam minska bilframkomligheten. Med trängselskatten kan detta justeras kontonuerligt i steg så att man kan hitta en rimlig nivå.

Vad gäller "smartare användning av avgifterna" så har vi de initiala investeringarna (i portaler, hårdvara o dyl) bakom oss. Det borde inte krävas speciellt mycket arbete för att kunna få ut betydligt bättre resultat från det systemet än idag. Fast det gäller att ha kurage som politiker att våga något sådant.

Jag cyklar ganska ofta vid Roslagstull o Universitetet och kan konstatera att stadsjeepar BMW o Porsche är kraftigt överrepresenterade på denna infart. Tydligen biter trängselskatterna inte på de mest välbeställda. (S) hade ett förslag som jag gillar om att trängselskatter ska vara inkomstbaserade. Idén är god men det blir nog praktiskt svårt att genomföra. Jag gissar att förslaget medför att vi i vissa kommuner kommer få en stor andel barn (utan inkomst) som "äger" sina föräldrars bil(ar).

Björn Nilsson sa...

Man kan ju hitta på väldigt fiffiga lösningar beroende av vem som äger och vem som kör och hur många det sitter i bilen när den kör förbi infartskontrollen. Dock: vill vi ha detta kontrollsamhälle? Visserligen ligger det i linje med den filosofi som utnämner alla till potentiella brottslingar som bör övervakas, men jag är inte riktigt med. "There must be a better way" som man säger. Och det är nog att göra vissa områden oåtkomliga för massbilism, och se till att rika knösar inte kan köpa sig förbi. Ligger det ett hus i vägen är det ju definitivt slut, men vad skulle hända om man just under rusningstid stängde av en del gator och trafikleder för annat än nyttotrafik?

Anonym sa...

Hmm...
Jag är inte så insatt i detta, men jag tror en variant av detta har provats på något annat ställe (någon storstad där ute i stora vida världen).

Väl värt att prova på även här!

En variant vore att bara tillåta trafik för registreringsskyltar vissa dagar och andra för andra dagar. Ja, man kan nog komma på en uppsjö av varianter här. Fast då hade vi det där med kontrollsamhälle hmmm...

gardebring sa...

Trädplanteringar, gör om fyran till spårväg, led om trafiken och arbeta över hela staden för att göra kollektivtrafik attraktivare. Fyll gärna igen urbana hål och bygg på huskroppar där så går för att ytterligare öka underlaget för täta avgångar med en spårväg. (Och tillför inga nya parkeringsplatser till området när detta görs, det är nog med trafik där). Kanske kan också högre trängselskatt vid den infarten vara intressant att titta på.
Att lägga stora huskroppar är ingen lösning, inte heller om man gör portaler genom dessa. Socialt är stora huskroppar inte speciellt lyckat helt enkelt, kvartersstaden med förhållandevis små gator och täta slutna kvarter fungerar då avsevärt bättre. Stråk och samband, stråk och samband, inte barriärer i form av avlånga huskroppar.