torsdag 8 maj 2008

Förvånande reklam


Några kvällar har jag gått på sjösidan av Södermälarstrand vid Pålsundskanalen och noterat några blommor - påskliljor väl? - och pappersbitar på andra sidan gatan. Jag tänkte att det kanske var någon stackare som blivit ihjälkörd där, och så har de bekanta satt upp ett litet minne. Sådant händer ju ganska ofta numera, när någon sorts andliga känslor flyttar ut i terrängen igen efter att länge ha varit instängda i kyrkorna.

Dock - igår gick jag på insidan av Södermälarstrand och tog mig en titt på vad det var. Och det var inte minneslappar och blommor efter någon avliden, det var reklam! Klicka upp bilden i större format kanske det syns vad man propagerar för. Färgerna och det falnande dagsljuset gjorde att det var svårt att fotografera och få med texten. Med lite mixtrande maximalt åt ena hållet på en skala kom dock den röda lappen med sin text med på bilden. Hade jag mixtrat maximalt med kontrollen åt andra hållet hade den röda blivit oläslig men den gula med text hade gått fram. I mellanläget gick ingen att läsa. Så det fick bli den neonröda.

Konstigt att den här lilla reklaminstallationen fått stå kvar orörd i flera dagar. Kanske även reklam-trasharna har trott att det var ett minnesmärke och därmed lämnat den ifred?

Inga kommentarer: