fredag 30 maj 2008

Morgonpromenad genom Tyrestaområdet

Åtminstone en gång om året vill jag ta en längre promenad genom Tyrestaområdet. I morse avverkade jag minimikvoten. Det blev en skön promenad från Nyfors till Svartbäcken, trots att våra små vänner myggen nu vaknat till. En skog med fågelsång, fjärilar, blommor ... .



Här är en del av forsarna vid Nyfors. Det är inte så lätt att se nu, men en gång var detta ett produktionscentrum. Redan på Gustaf vasas tid gjorde man krut här. Senare har det varit järnvalsverk, tygbehandling, mjölkvarn. Det var på den tiden man använde forsens kraft för att driva vattenhjul. Fast det krävs nog mer fjong i strömmen än så här för att få fart på ett vattenhjul.




Nyforsutloppet är i den här sjön, Albysjön, som dagen till ära låg blank som en spegel. Vad som inte syns på den här bilden är en mystisk varelse som simmade i rask takt över sjön och sedan plötsligt dök - jag undrar om det möjligen var en bäver! Längre söderut i Tyrestaområdet finns det bäver.




En massa träd helt enkelt, en naturens egen pelarsal!




Vid en spång sticker ängsullen upp sina burriga vita huvuden. I det här området växer det också hjortron.




Det är mycket klippor i Tyresta, och mer eller mindre kala grå granithällar. Någonstans här hörde jag årets första gök hoa till några gånger. Det var i sydväst ungefär.




Sjöstränderna är också klippiga, ibland branta ibland mer utslätade, och skogen finns ofta ända ner till vattnet. Årsjön är detta. Jag satt där en stund och vilade benen och såg grodyngel i mängder i vattnet, skräddare och andra insekter som gled omkring på den blanka ytan medan ivriga trollsländor jagade fram och tillbaka någon meter över vattnet.



Vad är detta? Ett näckrosblad kvar från förra året, tror jag.




Jag gillar de här installationerna som naturen mixtrar till.




Den här jättegrytan finns nedanför Årsjön på stigen mot Bylsjön - en lämning från den senaste istiden.

Inga kommentarer: