lördag 31 maj 2008

Fler bilder från Riddarholmen

I föregående inlägg nämnde jag Riddarholmen och dess vildvuxna grönhet. Här är ytterligare ett par bilder från den gamla klosterön, den som en gång kallades Kidaskär eftersom stadsbornas getter gick och betade där.

Här rinner färgen vid Gymnasiegränd, en liten gata som går från Birger jarls torg och ner till kajen. Man kan säga att 750 år av stockholmshistoria blickar ned, dock inte från dessa tydligen dåligt målade blindfönster. (När jag var liten tyckte jag själva ordet "blindfönster" lät otäckt, jag trodde att det var särskilda fönster som fanns på ställen där det bodde blinda människor!) Har den svarta färgen något med mänsklig ondska att göra - det huserar juridiska instanser här, kanske de onda handlingarna rinner ut genom väggar och fönster!



Tornfalkar häckar i tornet på Riddarholmskyrkan, och det är väl trevligt. Fast jag undrar om de ringduvor som bor granne med falkarna är så roade? Hur som helst - jag lovar - det är en tornfalk på nedanstående bild! Vad väntar ni er av en liten fickkamera med 10x elektronisk zoom? Det blir inte bättre än så här - och jag lovar att det är en falk.

Inga kommentarer: