Att gå ett varv runt Riddarfjärden i Stockholm är ofta inspirerande, samt bra för hälsan. Motion är nyttigt. Det gamla kända blandar sig med det nya, det finns alltid något att titta på och fundera över.
För en stund sedan gick jag däruppe högt på Västerbron. Från brokrönet har man en stor vy över stränderna runt den här delen av Mälaren. Nu går jag förbi en av bryggorna vid Norr Mälarstrands strandpromenad. Det är verkligen en promenad - alltid folk som promenerar här, joggar, rastar sina hundar, badar, solar, eller kanske sitter med en tidning eller en bok på en av de här trevliga bryggorna. Ett av de trevligare platserna i stan tycker jag.
Jag tycker att måsarna på Riddarfjärden har blivit livligare de senaste dagarna. Har det något med den annalkande våren att göra?
Idag låg den kända gamla pontonkranen Lodbrok vid Kungsholmstorg. Något arbete pågår där som tydligen kräver rejäla lyft. För några år sedan rände Lodbrok in i Essingeleden och orsakade ett fruktansvärt trafikkaos i Stockholm, och som straff för detta blev den förvisad till Piteå. Men i nåder får man komma tillbaka och jobba ibland. Här är kranen nedfälld, men är den rest i hela sin längd ser man vilken bjässe Lodbrok är.
Lodbrok hade hjälp med manövreringen av två bogserbåtar. Örjan till höger, och Tom som här kommer på vänstersidan. Tom rörde sig med nästan balettdansarfiness i det isfyllda vattnet.
Riddarholmskyrkan, några konstiga figurer tittar ut från taket. Det är fult att lipa, hörni! Själv tog jag ett varv runt kyrkan och spanade efter tornfalkarna, men såg inga.
Här är ännu mer arbete på gång, i samband med Citytunneln. En pråm kommer lastad från Söder Mälarstrand mot Riddarholmen, och i lasten ingår två lastbilar som verkar vara laddade med cement. Det är mycket byggande nu i Stockholm. Bakom båtarna ligger Söders höga förkastningsbrant mot Mälaren och i högra kanten ligger Münchenbryggeriets röda fasad och höga skorsten. Det måste ha varit en rejäl jordbävning när den här branten, som är miltals lång i västöstlig riktning, bildades mot slutet av senaste istiden. En del av marken sjönk och blev Mälaren.
Höst i Högalidsparken
2 veckor sedan
6 kommentarer:
Citytunneln går vad jag vet i Malmös undergrund. Citybanan skall däremot byggas igenom Stockholm.
Sen, visst, det är många miljardprojekt på gång, men de flesta är antingen ohemult dyra tunnelprojekt för bilar/tåg eller kontorsskrapor. Var tog byggandet för vanligt folk vägen?
Inga av de här miljardprojekten är särskilt inspirerande heller. Vad ger renoveringen av Vällingby centrum för 2,2 miljarder exempelvis? En av de österrikiska arkitekterna på byrån Himmelblau sa träffande att i Skandinavien tänker ni bara på pengar. Och visst har det blivit så, Svenskt Näringsliv vill bara prata om tillväxt och tillväxt och inte vad man ska ha den här tillväxten till, till exempel för att bygga vackra byggnader.
Citybananen kanske måste gå genom en tunnel i alla fall (i city då alltså)?
"Vanligt folk", vad är det för hädiskt prat? Heter det inte "kundsegment som är berett att betala lite extra" bla bla bla?
Kanske dax att åka upp till Vällingby och se vad de har hittat på? Många år sedan jag var där senast, det är ju inte "min" sida av stan direkt! Kan ju vara kul att se vad man plöjt ner miljarderna i (även om resultatet i sig kanske inte är kul).
Jag måste kommentera den härliga bilden av kyrkan. vilken maffig bild du har lyckats med. Kyrkor är en kristna religionens hemvist med allt vad det innebär men kyrkobyggnader och dess inredning kan vara otroligt vackra att beskåda
Jo, så länge de inte bränner kättare på bål utanför eller har andra störande aktiviteter av den sorten för sig går det väl an med kyrkor. Men Riddarholmskyrkan är dyster och skrämmande på något sätt hela tiden. Kanske beror av de många gravarna därinne.
Jo, så länge de inte bränner kättare på bål utanför eller har andra störande aktiviteter av den sorten för sig går det väl an med kyrkor. Men Riddarholmskyrkan är dyster och skrämmande på något sätt hela tiden. Kanske beror av de många gravarna därinne.
Skicka en kommentar