torsdag 19 februari 2009

Lodbrok


För några dagar sedan hade jag en bild av Lodbrok, den kända pontonkranen som jobbat i Stockholms vatten under många år. Där var det svårt att se hur stor Lodbrok verkligen är, men titta på ovanstående bild som jag tog igår morse (klicka på den så blir den större och tydligare). Jämför toppen på kranen med huset till vänster, och med Högalidskyrkans torn i bakgrunden! Här är en del data som jag plockat från Wikipedia:

* Lyftkraft: 260 ton 10 m ut och 34 m upp. 100 ton 20 m ut och 25 m upp
* Höjd: 51 meter
* Längd: 41,6 meter
* Bredd: 16,5 meter
* Djupgående: 2 m tom, 3,4 m med maxlast
* Deplacement: 815 ton
* Fart: 4 knop, kan bogseras för högre fart
* Byggd vid Finnboda varv 1956


Bland stordåden är när Lodbrok var med och bärgade regalskeppet Vasa och byggde Essingeleden. Mindre lyckat var när man den 14/10 2005 dånade rätt in i densamma Essingeled. Jag minns den dagen. Jag hade inte hört något om olyckan, men när jag var på väg hem längs Ringvägen blev det plötsligt oerhört tjockt med bilar i hörnet av Ringvägen och Hornsgatan. Snacka om ett känsligt trafiksystem i Stockholm! Några dagar efter kraschen såg jag kranen ligga i södra Hammarbyhamnen. Kranpartiet var nedåtlutad och det såg ut som den skämdes.

51 meter hög! Då förstår man att kranen når upp ungefär till tionde våningen på huset till vänster!

I Wiki-artikeln finns en länk till Lodbroks officiella hemsida, men den fungerar inte längre. Kan bero av att kranen bytt rederi och är registrerad i Piteå. Bogserbåten Tom som assisterade Lodbrok kan man dock se här.

5 kommentarer:

Nicke Grozdanovski sa...

Lodbrok ser ut som Godsilla har kommit på besök till Stockholm.

Björn Nilsson sa...

Det är bokstavligen en del av "stadens profil" när Lodbrok tuffar förbi på Mälaren. Ett ganska så häftigt bygge!

Nicke Grozdanovski sa...

Något sådant finns inte i ER-sjön i Emmaboda :-)

Nicke Grozdanovski sa...

Föresten ett häftigt namn Lodbrok. Men även mäktiga Lodbrok behöver hjälp av lilla Tom

Björn Nilsson sa...

Lodbrok efter vikingen Ragnar Lodbrok antar jag. "Ragnar ludenbyxa". Fast själva kranbåten ser inte särskilt luden ut. Ni behöver nog lite större sjöar i Emmaboda för att få plats med en låda av den storleken!