måndag 23 februari 2009

Stockholm i vinterdräkt

Så har till slut det kommit någorlunda med snö i Stockholm, så att det nästan ser ut "som en gammal hederlig vinter som man minns från förr"! Under söndagskvällen kom det mycket snö vilket torde glädja alla som har sin utkomst av snöröjning.

Även artistiskt lagda personer gladdes naturligtvis, som den eller de som knåpade ihop den här snögubben på Riddarfjärdens is. Det var tung kramsnö som kom och jag antar att den var alldeles utmärkt som byggmaterial.











Vinterbild ute i skogen? - Nix, bakom ryggen på fotografen (mig alltså) dånar trafiken fram på Västerbron. Men för tillfället ser det ut som en fin vinterskog på Långholmen.



Som mystiska tecken ser det ut därnere på isen. En igenfrusen ränna?



Den översnöade lekparken i Rålambshovsparken.



Ett bild- och färgmässigt kaos som på något sätt tilltalar mig. Arbetsplatsen för Citybanan vid Söder Mälarstrand, den brutna isen, husen på Mariaberget som speglar sig i vattnet. Och längst till höger en del av den klippbrant som gör att Stockholm här och där är så in i norden jobbigt med backar upp och backar ned.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Fina bilder. Särskilt den sista är riktigt läcker. Synd bara att det är just Citybanan dom håller på med...

Björn Nilsson sa...

Man får ta det goda med det onda ...

Nicke Grozdanovski sa...

Jag håller med om att den sista bilden är vacker i sitt på någotsätt kaosartade ordning :-)

När blir Citybana klar?

Björn Nilsson sa...

Jag kollade på Banverkets hemsida och där påstår de att banan skall vara klar för trafik år 2017, och kosta 16 miljarder. Det finns en tendens att stora projekt överskrider de planerade kostnadsramarna så det skulle inte förvåna mig om det försvinner ytterligare någon eller några miljarder ner i Citybanans tunnlar.

Niklas sa...

Jag anar att både Björn och Gabrielle inte gillar citybanan. Varför förhåller sig det på detta viset? Den kommer förbättre situationen för våra pendlare avsevärt.

Bor man i stan bli skillnaden kanske inte så stor, förutom att man lättar kommer kunna lita på pendeltågstidtabellen och fler därmed kan väntas ta tåget istället för bilen. Mindre trafik i innerstaden med andra ord.

Björn Nilsson sa...

Jag har inte skrivit annat än att jag är misstänksam mot kostnadsberäkningar i stora projekt. Hur man drar spåren har jag faktiskt ingen synpunkt på.