söndag 22 februari 2009

Söndagsmorgon - Söder


Det här är en av de mest trafikerade ställena i Stockholm tror jag: Långholmsgatan strax före Västerbron. Men klockan 08.36 i morse var det inte mer rörelse än så här. Visserligen är det rödljus vid Högalidsgatan, men de fåtaliga fotgängarna behöver inte bry sig om några bilar. En står stilla, översnöad, i filen i riktning mot mig medan det möjligen är en bil i rörelse långt borta i filen ned mot Hornstull. Vänder jag mig om mot Västerbron ...





... blir det inte livligare åt det hållet heller. En fotgängare till vänster, en som väntar på bussen till höger. Så här stilla kan det vara en söndagsmorgon i den stora staden!



Nere vid Pålsundskanalen stod pilarna med snö i barken. Den blir nog inte långvarig, jag tycker redan det låter som det plaskar utanför fönstret. Senare såg jag barn och föräldrar på väg upp i Skinnarbacken med kälkar - bäst att de skyndar sig innan allt smälter bort igen!



Om man minns hur vintrarna var förr så ser detta ganska fjuttigt ut. Det hade väl inte kommit mer än en eller ett par centimeter snö i natt. Annat var det på den gamla goda tiden när det var vinter på vintern!

2 kommentarer:

Nicke Grozdanovski sa...

Visst ser det lite ödsligt ut på bilderna men långt ifrån lika ödsligt som bilden du hade för några veckor sedan från Hornstulls T-banestation. :-)

Björn Nilsson sa...

Nej, det är klart, här är man ju uppe på gatan och har flyktvägar åt många håll om något bus närmar sig!