lördag 28 februari 2009

Morgonreflexioner vid Riddarfjärden


En talgoxe var framme och spanade in i en fågelholk på Söder Mälarstrand när jag tog en promenad denna soliga och kyliga morgon. Nog har talgoxarnas filande varit livligare de senaste dagarna? Ett par kråkor virvlade runt i någon sorts luftbalett invid Münchenbryggeriet och ut i häftig flykt över isen - vårkänslorna börjar göra sig märkbara!



Jag tror den här bilden säger en del om vad som händer med profilen i det centrala Stockholm nu. Det drar iväg mot en slätstruken massa av högre byggnader. Kgl. Myntet och andra mindre hus till vänster om Stadshuset krymper ytterligare. Säg, skulle man inte kunna dra upp Stadshuset med några extravåningar och ett högre torn för att återställa en del av balansen?

Förresten noterade jag att jag glömt göra en länkning till Gabrielles blogg som ju länkar till mig. Slarvigt, men i ömsesidighetens namn lägger jag nu in länk åt andra hållet!

11 kommentarer:

Anonym sa...

Åh, tack för det! Länken alltså.
Det här med höga hus...jag tycker det är ok om det finns höga hus här och var i Stockholm men man ska ha lite mer känsla för var man bygger dom. Det som växer upp där på dina bilder (konferenshotell?) tycker jag är för nära Stadshuset. Synd!
PS Inga havsörnar i dag?

Björn Nilsson sa...

Inga havsörnar idag, nej, men det är inte omöjligt att någon flugit ut eller in under dagen. Här går ju deras stora flygkorridor mellan Mälaren och Skärgården. Jag är dock fullt nöjd med den lilla pigga talgoxen.

Jag har faktiskt ingen aning om vad som skall finnas i det där stora nybygget. Antar att entusiasterna i yimby har full kontroll på det, dock!

Nicke Grozdanovski sa...

Jag ser att vårkänslorna även kommit till Stockholm i dag :-) Underbart och i morgon är det Mars som börjar och det blir mer och mer vår

Björn Nilsson sa...

Vi får hålla tummarna för det där med vår i morgon. Det har i alla fall slutat ramla ner flingor utanför fönstret som det gjorde tidigare idag.

Anders sa...

Om det ändå var ett tornliknande högbygge, en smäcker skyskrapa eller bara "höghus", då skulle det inte störa stadssilhuetten lika mycket som denna konferenskloss nu kommer göra, det är trist... Enkel sagt!

Hade 2 örnar på byte sist jag var ute, vackert sittande i solglimmret och det halv islagda utsidan på Torhamns udde :-)

Björn Nilsson sa...

Wow, två örnar vid Torhamns udde - jag var där vid midsommar för 22 år sedan, men då var det inga örnar, men fint i alla fall!

Unknown sa...

Stockolm Waterfront verkar inte bli något arkitektoniskt mästerverk. Dock kanske det kan bidra till att liva upp området lite. Vad som skulle behövas i första hand är ju dock fler bostäder.

Björn Nilsson sa...

Mer bostäder - det håller jag med om. Kan man inte göra om några gamla bankpalats omkring Sergels torg till bostäder?

Anders sa...

Såg ett spännande förslag i ett av de senare numren av Arkitektur om att åtgärda "den felande länken" - dvs, när man kommer över Klarabergsviadukten och in på Kungsholmen, borde man riva några olyckligt placerade hus neråt vänster, alltså bakom eller väster om Stadshuset - detta för att länka samman hela stråket från Nybroviken via Sergels torg och Centralstationen med Mälaren. Såg riktigt intressant ut! :-)

Ja, det var några år sen, och då var knappast chansen så stor att se örn heller, vare sig beroende på årstid eller på att det var 80-tal och örnstammen då hängde på en skör kvist...

Varit ute mot Nynäshållet nått på sistone?

Björn Nilsson sa...

Jag får väl ta en titt på det där förslaget.

Nynäshållet - det närmaste jag varit på senaste tiden är i Handen, men jag ser fram mot när våren slagit ut ordentligt och det kan bli läge att ta tåget ner till Nynäshamn och ta en titt på läget i Alhagenreservatet. Där är det fint!

Niklas sa...

Konferenshotellet är väl inget arkitektoniskt mästerverk, men man får ändå redan nu känslan att Kungholmen krupit närmare city och det får väl ses som positivt.

Man får väl hoppas på några riktigt snygga high-rises ovanpå spåren och att dessa tillåts bli riktigt snygga. Där skulle dessa passa väldigt bra.