fredag 2 januari 2009

Rödhake, häger och annat vid Råstasjön


Sjöarna på gränsen mellan Solna och Sundbyberg - Råstasjön och Lötsjön - har jag beskrivit tidigare här och här. Då illustrerade jag det med härliga bilder från den varma årstiden. I morse var jag där i ett särskilt ärende: att om möjligt pricka av årets första bofink och/eller rödhake. Det finns ett ställe vid Råstasjön, skyddat inne i strandskogen, där man ofta ser bofinkar och rödhakar även om det är kall vinter eftersom de blir matade där.

I morse var det kallt och isen på Råstasjön var stark nog för att bära en skridskoåkare. Men det finns några hål i Råstasjön och Lötsjön som hålls öppna året runt och där vimlar det givetvis av fåglar som gillar vatten. Kameran krånglade idag igen så det blev inte så många bilder. Jag missade exempelvis när det plötsligt svärmade ut tiotals hägrar ur skogen mellan de två sjöarna. Kanske dags att pensionera den gamla kameran och byta till något nyare med fler megapixlar?

Nåväl, någon bofink såg jag inte, däremot var en rödhake framme vid fågelmatningen tillsammans med en massa andra fåglar. Och i vakarna på sjön låg gräsänder och kanadagäss, och hägrar stod på isen och såg ruggiga ut. En häger om vintern ser ut som en gubbe i en slafsig grå rock tycker jag. En övervintrande kricka lär finnas i trakten, men jag tror inte jag såg den. Kanske samma fågel som fanns där förra vintern?



Den översta bilden kommer från östra delen av Råstasjön, den nedre från västra.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Häftigt med Häger i Sumpan,måste åka dit försöka ta några bilder.
ang. kamera problemet så skulle jag satsa på ett bra objektiv istället för mera pixlar.
mvh/Molle

Björn Nilsson sa...

Fast det är ju svårt att få ner ett enmeters tele i byxfickan!

Hägrarna är där året runt, så de är inte svåra att hitta i Råstasjön vid vakarna.

Anonym sa...

hej Björn
Jo det är ganska marigt och få ner ett tele i fickan,men iofs så är telezoomarna inte så långa nu för tiden.
Det lutar nog att jag tar en avstickare till Råstasjön imorgon efter jobbet och testar med "enmeterstelen"
Så kanske det kommer någon bild på min blogg endera dan
mvh/Molle

Molle sa...

hej Björn
Jo det kan vara lite marigt att få ner ett tele i fickan, men iofs så är telezomarna ganska kort nu för tiden.
Jag tar nog en avstickare till Råstasjön efter jobbet i morgon
och tar med "enmetaren"
Sen kanske man kan lägga upp någon bild på bloggen av någon häger
mvh/Molle

Björn Nilsson sa...

I och för sig kanske det beror på hur stora byxor och fickor man har ...

Ta gärna några bilder. De blir säkert bättre än mina små försök!