lördag 24 januari 2009

Kungsträdgården i eftermiddags


Bilnasare besudlar Kungsträdgårdens mark. Vi behöver inte fler bilar här. Inte ens fler skrytbilar. Kanske dags för Asfaltsdjungelns Indianer att fundera på om det är lämpligt att återuppta verksamheten?




Karl XIII skådar ner på mer eller mindre skickliga skridskoåkare på Kungsträdgårdens isbana.

Det finns ju två statyer i Kungsan: Karl XII och Karl XIII. Folkhumorn säger att Karl XII är "ett lejon mellan fyra krukor". (Jag tror att "krukorna" i själva verket är mörsare, alltså gamla tiders granatkastare.) Karl XIII däremot är "en kruka mellan fyra lejon". Sant är att han inte var någon krigarkonung och inte särskilt framstående i raden av svenska monarker, men vad gör det? Karl XII började inte kriget men hade inte vett att avsluta det när han och Sverige var på toppen. Han medförde bara elände. Men under Karl XIII:s tid inleddes den långa era av fred som inte tog slut förrän knäppisarna fick för sig att vi skulle med i västs kolonialkrig i Afghanistan.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Blir det något reportage/kommentar kring "Förbifart Stockholm" (där den mesta trafiken inte lär bestå av fordon på väg igenom Stockholms län på E4:an)?

Mycket talar för att Stockholms planerare nu tar sig över huvudet med infrastrukturprojekten (i propagandan hävdas att "inget hänt i Stockholm sedan Essingeleden invigdes runt 1970", jag vet flera vägprojekt t.o.m. i innerstaden som färdigställts efter det). Citybanan är ett klockrent exempel där regeringen inte ville tillåta ombyggnaden av en trappa på Riddarholmen för att få plats med ett tredje spår (synd att försvarsarbetet "Bockfoten" som gjordes för ett tiotal miljoner aldrig kommer användas), ej heller vågade politikerna utmana bilmaffian och passa på att rusta upp t-banestation Gamla Stan genom att ta bort två körfält av Centralbron och förstärka tunnelbanan på ett av dess äldsta och mest översvämningshotade avsnitt. Hellre Citybanan än en biltunnel, men det är ändock en oflexibel lösning (lutningar gör att endast pendeltåg får gå där) och skjuter inte upp kommande upprustning av t-banan vid Gamla Stan och Centralbron.


Är det något vägprojekt jag ser som någotsånär rationellt, blir det Österleden mellan Nacka och Värtan. Där finns trots allt många kilometer att spara för dem som skall mellan Stockholmsområdets östra orter. Skall man nu åka däremellan, borde man ha gjort som man tänkte sig på 1960-talet och byggt en högbro istället för att planera för en mörk tunnel som inte ger resenären några sköna utblickar.

Björn Nilsson sa...

Jag har egentligen inte de kunskaper som behövs för att skriva något djupare om Förbifart Stockholm, men det finns ett par inlägg där saken berörs: http://bjornholm.blogspot.com/2008/06/mot-frbifart-stockholm.html
och http://bjornholm.blogspot.com/2008/10/26-tycker-osanning-r-ok.html

Jag vet inte om det blir något mer skrivet i just detta ämne, saknar inspiration just nu.