söndag 18 januari 2009

Stockholm ... Hökholm?


Solen hade knappt hasat sig upp i morse när jag tog bilden från Tanto, över den nya blanka isen, mot Årsta holmar. En grinig vind fick mig att dra upp huvan på jackan. Därborta hördes ett vasst kacklande. Jag stannade och lyssnade - där kom det igen. Duvhök eller sparvhök? Svåra att skilja åt tycker jag, men jag gissar på sparvhök.

Igår skrev jag om "Örnholm", med tanke på örnarna som flyger häröver då och då. Men vad det gäller hökarna, sparvhök och duvhök, finns de som bofasta här. Jag har sett sparvhök på Hornsgatan i trakten av Bysis, en annan som jagades av kråkor fram och åter över Ringvägen vid Zinkensdamms idrottsplats, ytterligare en som kilade runt under buskarna i Södermalmsallén och jagade sparvar, sparvhökar som patrullerat över Skinnarviken ... . Sparvhökar är kända för att kunna åla sig in i täta häckar och knipa sparvar som försöker gömma sig där. Jag såg en som höll på med det också en gång.



Knyckt från Wikipedia - en sparvhök som har knipit en sparv

Mitt fågelintresse sparkades delvis igång av en sparvhök och en stackars sparv för många år sedan. Jag kom gående på Hantverkargatan utanför Stadshuset och såg något som jag trodde var en duva jönsa omkring med en gråsparv. Men "duvan" högg sparven i klorna och flög över gatan, och jag förstod att här hade jag missuppfattat något!

Duvhökar finns också i trakterna, dock lite längre från innerstaden. På norra och södra Djurgården har jag sett dem, och ute vid Ågesta. Duvhöken är en stor och stark rackare och den skrämmer upp de andra fåglarna rejält när den är i närheten. Det blir tyst. Jag hade nog inte sett fågeln vid Ågesta om det inte hade varit så att den livliga skrattmåskolonin ute i sjön plötsligt tystnat och jag började titta efter orsaken - och där kom duvhöken i tung och bestämd flykt! Samma sak hände vid Rosendals stallar på Djurgården när en duvhök drog förbi - det blev knäpp tyst i den brusande vårskogen.

Inga kommentarer: