lördag 17 januari 2009

Stockholm ... Örnholm?


Som den naturintresserade vet finns det en del natur omkring och i Stockholm. Naturen är ju en opportunistisk rackare som tar sig in överallt. Ibland sker det med vingar, som den gulbrynade sparven som jagar upp folk till Säbysjön. Men stora blaffor som havsörnar?

Hur det är med Örnsköldsvik vet jag inte, det kanske finns havsörnar där också, men nog vill jag säga att Stockholm är en örnstad. Jag har berättat om havsörnen vid Gröna lund på nyårsdagen, och en örn som svävade över Münchenbryggeriet, men det är inte enda gångerna.

Första gången jag såg en örn i Stockholm var en vinterdag (tror det var nyårsdagen den gången också) när jag gick förbi Gamla stans tunnelbanastation. Plötsligt blev det väldigt oroligt bland skrattmåsarna på isen. När jag tittade upp såg jag något stort mycket högt upp som på stela vingar gled in mot Mälaren. Ser man en örn på håll verkar den i stort sett bara vara ett stort vingflak, det är inte mycket som sticker ut fram eller bak.

Åter en nyårsdag. Jag går på Söder Mälarstrand i riktning mot Slussen. En stor fågel kommer upp över Gamla stan. Jag tror att det är en av de övervintrande hägrarna, men en titt genom kikaren visar något annat! Det var isvinter då, och örnen börjar flyga fram och tillbaka längs rännan utanför Stadshuset! En halvtimme senare står jag på Djurgårdsfärjans däck och ser ett gäng kråkor som bråkar runt ett isflak utanför Skeppsholmen - och bland kråkorna en örn. På nästa flak är det samma scen: bråkiga kråkor och en örn som sitter på isen! Tre örnar på trekvart, det är rekordet för mig.

På vintern flyger örnarna från skärgården in till Mälaren för att proviantera. Men jag har sett en havsörn svepa in över Isbladskärret på Djurgården någon sommardag, och en vår var det två örnar som flög omkring mitt emot Djurgården och Fjäderholmarna på Nackasidan.

Har jag glömt någon? - Jo, en ute vid Ågesta också. Så Stockholm är också örnarnas stad! Örnholm!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Skriver du allt det där för att göra mig mer avis?! Jag spanar nästan alltid efter örnar numera (sen jag läst tidigare örninlägg hos dig)när jag är ute på stan. Nån gång ska väl även jag ha lite tur...

Björn Nilsson sa...

Ääh, räcker det om jag bara säger "ja"?

Jag pratade med biljettfolket på Djurgårdsfärjan och de ser örnar ganska ofta. Du kanske skulle satsa mer på att åka färja?