onsdag 21 januari 2009

Marievik - Liljeholmen i eftermiddags


Här är det en kille som jobbar så att det slår gnistor om'et! Inte vet jag varför, men det sker där man river Vin & Sprits gamla anläggning.



Det blåaktiga lite dystra ljuset en vinterdag. Långt därborta höjer sig Högalidskyrkans torn över övriga hustak.



Ljuset från en lampa reflekteras i stadens kanske mest deprimerande underlag så här års - stora fält av smältvatten som hunnit frysa till innan de runnit ner i Årstaviken några meter bort. Ett underlag som gjort för att hålla sjukhusens akutavdelningar sysselsatta. Men jag har skaffat mig skor med rejäla dubbar - som jag dessvärre inte hade på mig just idag.



Är det ett M som i Monster som dansar en dödsdans däruppe på byggruinerna? Det är som benen på en jättestor insekt (det är armarna på två grävskopor).



Som det röda hårtrasslet på ett troll - en rejäl samling förvridna armeringsjärn!



Moderna elektroniska kameror är ju så finurliga att man kan ställa in så att bilderna ser gamla ut redan från början. Ovan: is fotograferad med svartvit-funktionen. När jag hade min förra fotoperiod, i mitten av sjuttiotalet, var det mest svartvitt, och så fick man stå i mörkrum och kämpa med framkallning av film och kopiering. Idag är det betydligt enklare!




Gamla foton kan ju också se brunaktiga, eller sepiafärgade, ut. (Sepia är en brun färg som man ursprungligen fick från bläckfiskar.) Men jag ställde in kameran på sepia och tog några bilder, som den här av isen. Nu ser den inte isig ut längre. Kanske mer som någon sorts marmelad?

3 kommentarer:

Nicke Grozdanovski sa...

Jag gillar dina finurliga bilder från verkligheten.Bilden med högalidskyrkan ser både mäktig och lite dyster ur på samma gång. En trevlig bild.

Björn Nilsson sa...

Hm, man kanske skulle göra en liten fotobilaga om just Högalidskyrkan någon gång ...?

Nicke Grozdanovski sa...

Jag det tycker jag... det är en vacker kyrka :-) Kyrkor är i regel vackra byggnader som även jag som icke kristen kan finna glädje av.