torsdag 1 januari 2009

Nyårsdag - örnkoll på Djurgården


Låt oss avverka det otrevliga på nyårsdagen först - allt dj-a skräp som ligger överallt. Det är märkligt att folk orkar släpa ut en massa saker, men de orkar inte ens ta med sig urdruckna flaskor hem igen. De här bilderna ovan och nedan är från Söder. Jag tog ingen bild vid Slussen, men där verkade marken vara beströdd av krossat glas på sina ställen.



Men nu över till det trevliga, det nya årets skönhetsuppvisningar! Ett segelfartyg stävar (för full maskin?) ut på Strömmen bort mot en blekrosa horisont garnerad med indigofärgade moln.



Jaja, jag vet att den här bilden är usel och inte bevisar någonting, men just när färjan var på väg in mot Djurgården fick jag syn på en stor fågel. Trodde att det var en av våra övervintrande hägrar, men en närmare titt med kikaren visade ... att det var en havsörn! När den vände ryggen till syntes de vita stjärtfjädrarna. Den var i bra läge några sekunder och jag rev fram kameran som vänligen signalerade "batteri slut". Men det var inte slut, den är bara utsliten och tål inte så mycket kyla och när jag gnuggat den varm och batteriet vaknat igen hade örnen hunnit flytta sig längre bort och bilden blev inte bättre än så här.

Det är inte ovanligt att man ser havsörnar omkring Djurgården. Det här är andra gången jag siktar örn från Djurgårdsfärjan. Första gången var en isvinter för länge sedan när två örnar satt på varsitt flak utanför Kastellholmen.



Detta är en frostig äng på Djurgården. Var är det för märkligt med den då? - Om vi kan ge oss till tåls mindre än ett halvår törs jag förutsäga att ladusvalor kommer att jaga fram i ilfart över den öppna marken.



Soligt var det i förmiddags. En rad bokar bortåt Manila stod på parad i mattan av gyllene löv.



Dessa märkliga formationer är helt enkelt två knölsvanar som sticker rumpan i vädret medan de betar på botten utanför södra Djurgården.



Isbladskärret. Vårens och sommarens paradis är fruset och kallt.



Frusna och frostiga löv - säga vad man vill, men de brukar göra sig bra på bild!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Härliga bilder! Blir lite sotis på dig för att du såg en havsörn. Jag har spanat i Stockholm många gånger men inte sett nån hittills i alla fall. Bara på Hälsingekusten.
Men skam den som ger sig. Kanske blir 2009 ett bra havsörnsår.

Björn Nilsson sa...

Håll ögonen öppna om du är i trakterna av Riddarfjärden, Slussen eller Djurgården, särskilt på vintern. Havsörnarnas stora flygsväg går ungefär där när de skall till eller från vinterjaktmarkerna inåt Mälaren. En gång såg jag en örn som kretsade över Münchenbryggeriet. De blir allt vanligare så dina möjligheter att få se en glida förbi borde öka! Vi håller tummarna för det!