fredag 3 oktober 2008

Malmgårdsvägen


Malmgårdsvägen på Söder i höstfärger. Bilden blir lite större om du klickar på den.

Så här såg det (nästan) ut på Malmgårdsvägen nedanför Vita bergen och Sofia kyrka igår. Nästan, därför att kameran var fel inställd för dagsljusfoto (jag hade den omställd för att fotografera blommor med knepiga kontraster och hade glömt ta den tillbaka till normalläget) så att färgerna och kontrasterna blev lite udda. Och när det nu ändå blev fel hjälpte jag till ytterligare med lite bildbehandling för att bluffa till fotografiet så att det skulle se ut som en målning.

4 kommentarer:

Nicke Grozdanovski sa...

Bilden är jättehäftig :-) Man brukar säga att man målar som ett fotografi men att det skulle finnas tvärtom har jag inte tänkt på från foto till att de ser ut som en tavla.

Jätteläckert :-)

Björn Nilsson sa...

Tackar. Jag är själv (som ofta) lite kluven till att blanda ihop genrerna så där. Men det här försöket blev ur min synpunkt lite mer än halvlyckat i alla fall. Skulle var kul att måla en sådan här grej i olja eller tempera. Jag skulle kanske klara av det.

Gabrielle RW sa...

Ja, det blev mycket fint. Jag fick nästan en känsla av något i textil så jag undrade vid första anblicken om du kanske broderat bilden!

Björn Nilsson sa...

Tackar, det var en aspekt jag inte funderat på, men det är klart att ett riktigt knepigt broderi skulle kunna se ut så där. Men då fick det allt vara en som är skickligare än jag med nål och tråd att göra jobbet! Ett kuddvar med det där motivet kanske, eller en "fin-duk"?