Forskarna har undersökt prognosverktygen och de modeller som Vägverkets konsulter använder och kommit fram till att dessa är moderna och noggranna. Men de saknar mycket i kalkylerna, till exempel förändringar av lastbilstrafiken, och tycker att Vägverket räknat med på tok för lågt bensinpris.
– Vi tittade bara snabbt igenom studierna och sa att den och den jämförelsen är förvånande. Den och den effekten är viktig. Kanske borde ni utreda den. Förändrad markanvändning kan generera trafik. Ökad trafik innebär mer koldioxid. Den effekten bör studeras och tas med i beräkningen. Sådana saker, sade Udo J Becker, professor vid tekniska universitet i Dresden, i programmet.
Drog ni slutsatsen att utsläppen av koldioxid blir oförändrade om Förbifarten byggs? undrade SVTs reporter.
– Att dra slutsatsen att utsläppen av koldioxid inte förändras av Förbifarten vore inte rimlig, och vi kom inte fram till den slutsatsen.
Det säger ni alldeles bestämt?
–Ja, den slutsatsen drog vi inte.
– Det vore en mycket märkvärdig slutsats. Ett så stort projekt som Förbifarten måste påverka koldioxidutsläppen.
Vägverkets Generaldirektör hävdar att ni kommit fram till att utsläppen av koldioxid inte ökar om man bygger Förbifarten?
– Det var en överraskning! Jag skulle vilja veta exakt var jag uppger detta, säger Udo J Becker.
Miljöaktuellt ställer en fråga till läsarna: Kan Ingemar Skogö sitta kvar på sin post efter att ha ljugit rakt in i TV-kameran? Alldeles nyss hade 26% av 205 personer tyckt att det är OK att han sitter kvar. Undrar om det gjort någon skillnad om han ljugit litegrann på snedden, eller suttit med ryggen mot kameran?
Det där med "otydlig" som jag skrev i början går tillbaka några tiotal år, till någon skandal med vapenexport. Då var det dåvarande utrikeshandelsminister Mats Hellström (s) som uppgav sig "inte ha varit tillräckligt tydlig" (=ljög, för att uttrycka det rått och brutalt) om denna nesliga handel. Kanske Skogöö är i samma bransch, om han inte kan komma på en klyftig förklaring och "förtydliga sig"?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar