söndag 12 oktober 2008

Högalidsskolan. Dålig luft och minnen


Klocktornet på Högalidsskolan. Därunder ligger aulan (om man inte gjort om det sedan jag var där senast - 1965)


Det är dålig luft i min gamla skola, Högalidsskolan, står det i gratistidningen Södermalmsnytt. Ventilationssystemet sägs vara nästan hundra år gammalt och utbytet har skjutits framåt. Det där är ju att ta i - vad det gäller hundra år alltså. Skolan byggdes 1920-1922, är jämnårig med Högalidskyrkan ungefär, och tillhör den tid när västra Söder växt till sig så kraftigt att Högalids församling bröts ut ur Maria.




Jag ser inte tillbaka med någon särskild saknad på Högalidsskolan. Den var inte så kul. Senare har den fått dåligt rykte för att någon elev från Riddarfjärdsskolan (heter den så?) blivit dåligt behandlad där. Men under trettiotalet lär den ha varit bra. Det skrev i alla fall författaren Sven Wernström som gick där då. Kanske det beror av att barnaskarorna var ganska små vid den tiden. "Kris i befolkningsfrågan" talades det om. Men sedan myllrade krigsårens betydligt större barnkullar in, och jag undrar om ökad trängsel också medförde ökad otrivsel?



Luftkvaliteten på sextiotalets tidigare år har jag inget minne av, men vid något tillfälle blåste flaggstången av och slog in skallen på en kille. Undrar om han blev sig riktigt lik igen efter den smällen? Fick vi möjligen gå hem för dagen både när Dag Hammarskjöld och John F Kennedy dog - jag är osäker på saken. Jag minns dock att jag stod på gården, kanske till och med där valsedelsutdelarna står på bilden, när vi fick veta att major Gagarin susade fram uppe i rymden som den första kosmonauten.

Det var väl då jag fick de första insikterna i juridik. En klasskamrat hade åkt dit för att han "hittat" en moped. Eftersom han måste gå genom en låst dörr för att hitta den rubricerades detta som "grov stöld". Bra att veta, man lär för livet.

Valsedlar, ja. Enda orsaken för mig att gå till Högalidsskolan är att min vallokal brukar ligga där. Eftersom jag inte gillar att tränga mig förbi valsedelsutdelare ser jag till att vara ute i god tid och hänga utanför vallokalen när den öppnas. Då kan man få bli förste röstande och få äran av att som representant för allmänheten titta i valurnan så att den ser riktig ut. Bilderna ovan tog jag vid valet 2006. En eller två minuter över åtta på morgonen hade jag fullgjort min medborgerliga rätt och skyldighet att rösta i Högalid nr 5 och skyndade vidare mot nya äventyr.

Dåligt luft? Det är klart att man inte blir en bra och koncentrerad elev om syret försvinner ur luften. Och inte bra lärare heller. Konstigt att det accepteras.

Inga kommentarer: