måndag 6 oktober 2008

Krisen kunde ge möjligheter

De senaste dagarna har DN skrivit en del om hur finanskrisen börjar slå in i andra delar av
ekonomin. Arkitekterna berörs exempelvis, de får färre jobb. Och idag handlar det igen (för det är ju ingen nyhet längre) om att färre människor springer på visningar för dyra borätter. I stället kommer hyresrätten till sin rätt igen, om man nu skall vara lustig. Det är inte lika stor hets för att ombilda hyresrätter till bostadsrätter längre nu när samhällets rädsla för kreditaffärer växer till snudd på panik, och det diskuteras att bygga billiga hyresrätter igen.

När det krisar till sig uppenbaras de svaga punkterna i samhället. Men också möjligheterna att riva ner och bygga nytt, och kanske hitta på något bättre. Jag ser flera möjligheter här för politiker som skulle vilja hugga tag i bostadsfrågan. Exempelvis:

  • Ett program som gör att personer med stora bostadsskulder får laglig rätt att föra över skulden och därmed det reella ägandet till ett offentligt institut för bostadsförvaltning, och sedan bo kvar på goda och normala villkor för hyresgäster. Skuldfri, bättre skyddat boende, hyra till självkostnadspris - vad kan man mer önska sig? Med ett sådant program skiljs agnarna från vetet: de som är ute efter att spekulera respektive de som verkligen bara vill ha bostaden för att bo i. Dessutom borde den mentala hälsan i staden bli bättre om folk slipper oroa sig för lånen eller för att bli injagade i en bostadsrättsföreningsstyrelse som de inte har lust att vara med i. Livet är fullt av bekymmer ändå.

  • Ett stort byggnads- och infrastrukturprogram, en moderniserad version av miljonprogrammet där man har lärt sig av föregångarens goda och dåliga erfarenheter. För Stockholmsregionen och den projekterade stora inflyttningen under kommande årtionden kan det inte handla om att jaga småplättar i innerstaden som kan fyllas igen (även om det finns en del sådana) utan att se till att ytterkommunerna får ändan ur vagnen och bygger. Bygger vad? Stora stadsliknande lokala centra som kan existera som ekonomiska enheter av egen kraft och inte bara är servicefattiga sovstäder och satelliter till innerstaden. Att det handlar om hyresrätter behöver jag väl inte upprepa … .

Här skulle man kunna göra en djärv satsning för framtiden, för en stockholmsregion som är trevlig att bo i för många sorters människor. Var finns viljan?

2 kommentarer:

gardebring sa...

Punkt ett:
Frågan är väl hur bra idé det är att staten (och alltså alla oss skattebetalare) betala smällen för folk som köpt bostadsrätter de inte längre har råd med? Eller för att konkretisera: Varför skall jag betala min grannes bostadslån när han har köpt sig en lägenhet på ett attraktivt läge? Sedan glömde du en kategori. Jag bor i bostadsrätt och trivs bra med det, därför att jag kan göra vad jag vill med min lägenhet. Jag kan forma den som jag vill helt enkelt, och det är väldans trevligt. Eftersom villor är fullkomligt ointressant för mig blir alltså en bostadsrätt alternativet som finns om jag vill anpassa mitt boende mer än en hyresrätt ger mig möjligheten till.

Punkt två:
Håller i stort med, behovet är mycket stort. Men att bygga nya områden med enbart hyresrätter är faktiskt en tveksam idé. Lika tveksamt som det är att man idag nästan bara bygger bostadsrätter. Det förstärker bara segregationen.
Lösningen är, som så ofta alltid, att bygga blandstad. Blanda hyres- och bostadsrätter. Blanda bostäder, kontor och butiker.

Björn Nilsson sa...

I och för sig är väl allihopa skattebetalare så det verkar inte bra att konstruera det här som en motsättning mellan fina skattebetalare och äckliga socialfall, men vem säger ens att vissa skattebetalare får "ta smällen"? Det är en fråga om hur man konkret lägger upp det här, och flyttar man helt rått lånen så att stat, kommun eller hur man nu vill ha det blir bostadsägare i stället för bankerna blir det två vinnare och en förlorare. Eftersom bankerna i dagens läge har lite taskig karma undrar jag om det spelar så stor roll för den allmänna opinionen?

Du kan naturligtvis inte göra vad du vill med din lägenhet. Skall vi prata om folk som ger sig på bärande element, går loss med slagborrar klockan elva på kvällen, vildingar som river ut badrummen och orsakar vattenskador som är ett h-e att rätta till ...? Jag känner till ett hus med många bostadsrätter och bara ett par hyresgäster. Vid en kontroll visade det sig att alla badrum hade vattenskador i varierande grad, utom ... gissa hos vilka? Som hyresgäst kan man tapetsera, måla och sätta upp hyllor och skåp som kan vara bra att ha, men det får räcka. Det verkar som en del människor får ganska konstiga idéer om vad de kan göra när de köper en lägenhet.

Segregeringen kommer med bostadsrätterna. Bostadskooperation av äldre typ kanske är acceptabel men annars ser jag ingen anledning att göda en massa mäklare.