måndag 8 september 2008

"Fabriker och industriområden som kulturarv"


Utsikt över Årstaviken mot industriområdet i Liljeholmen -jag tog bilden igår

Ett radioprogam att lyssna på: Vetenskapsradion Forum. Fabriker och industriområden som kulturarv är temat, och det handlar rätt mycket om industriområdet i Liljeholmen som jag har nämnt ibland på olika bloggar, och även frågan om hur man eventuellt kan bevara gamla industrimiljöer.

Vin & Sprits anläggningar på Reimersholme är i stort sett utplånade (några stora träfat för cognac på kajen är väl det tydligaste minnet) och nu pågår rivningen av V & S' fabrik nedanför Årstabron som jag skrivit om och filmat vid flera tillfällen.

Industrierna ligger ofta vid vattnet, och nu försöker bostadsimperialisterna tränga sig ner till vattnet och knuffa undan såväl fabriker som kajer som kanske kan vara bra att ha i framtiden. Är det en utveckling vi vill ha? Vill vi inte ha industrier nära stadens centrum? Någon i yimby som jag diskuterade med tyckte att det var för dyr mark att bygga fabriker på - tänk om det i själva verket är för dyr mark att bygga bostäder på?



I förgrunden: fabriksrivning. I bakgrunden syns fronten av nya bostadshus marschera upp.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Förstår inte problemet med att det byggs bostäder. Speciellt då vi har en stor bostadsbrist.

Sedan kan jag hålla med om att man inte ska tränga bort gamla fina industrilokaler.

Just vid Lövholmen, där det planeras för en ny stadsdel, finns en hel del riktiga pärlor - väl värda att bevara. Vad jag skulle vilja se är att dessa byggnader (om de inte används) skulle ges nytt innehåll och dessutom samsas med nyare arkitektur. Tror det kan bli riktigt häftigt och mysigt där.

Björn Nilsson sa...

Har jag skrivit att det är ett problem att det byggs bostäder?