tisdag 8 juli 2008

Industriminne för flytande varor


Jag satt en gång på ett möte och lyssnade på folk som diskuterade hur man skall bevara industrier i Stockholm - inte i den ursprungliga funktionen som industri, men att hålla minnet kvar när fastigheterna överförs till annan verksamhet. Jag tror inte att det fungerar något vidare. River man husen fungerar det ännu sämre. Vill man bevara en arbetsplats som levande historiskt minne måste den nog fungera som arbetsplats också.

Jag tänkte på det där när jag gick förbi de stora konjaksfaten - jättestora! - på Reimersholme. En gång i tiden var det ett viktigt industriområde här, med Vin & Sprits anläggningar och Bergsunds varv. Vad finns kvar nu? - Några mindre hus vid bron, de här konjaksfaten, samt några stora plåtgrejor i en backe. Gatunamn kan också bevara minnet, men då måste man tänka efter ibland. Det var först för några år sedan som jag plötsligt kom på att Slipgatan hänger ihop med varvet - en slip att dra upp fartyg på.

Nåväl, en och annan skulle väl vilja ha ett sådant där fat fullt med konjak hemma. Jag tror jag avstår.

Inga kommentarer: