torsdag 31 juli 2008

En tur till förfädrens hembygd

Mina förfäder kommer från många håll i Sverige, och även från diverse utrikes ställen. Några av mina rottrådar finns dock även så pass nära Stockholm att man kan ta pendeltåget dit, vilket jag gjorde denna soliga sommarmorgon. Jag steg av vid Rosersberg, vandrade genom ett kanske inte så inspirerande industriområde, slog in på en grusväg - och vips var jag ute på bonnlandet!

När jag passerade Uggleboda kunde jag skicka en födelsedagshälsning till Johan Söderlund, min farmors farfar. Han föddes här den 30 juli 1824. Senare i livet blev den stollen religiös, mormon till råga på allt, och gav sig iväg till mormoners hemvist i Utah. Han hann väl knappt komma fram förrän han dog.



En sträng av stora stenar som nästan försvinner i det gröna - är det rester av gammal odlarmöda eller något annat?



En sommarväg som en sommarväg skall se ut.


Lite söder om Uggleboda stötte jag på ett par arkeologer och slog mig i slang med dem ett tag. De håller på att undersöka gravar från tidig järnålder. I mitten på bilden ovan syns mursleven och en liten skopa, nödvändiga hjälpmedel för en utgrävare. Här har man hittat en del benrester. Kropparna brändes och benen krossades. Jag tyckte benen såg ut som småstenar, och en metallnål som de vänliga utgrävarna visade mig skulle jag själv ha tagit för en pinne. Men de har blick för sådant! Lite keramik har man också hittat, annars verkar det vara en rätt fattig begravning.



Sållet är ett annat viktigt hjälpmedel för arkeologen. Man häller i en skopa jord och grus och skakar om ett tag, de små partiklarna ramlar igenom trådnätet och kanske det finns något intressant kvar.


Bort mot horisonten tar såväl grusväg som bonnland slut. En mur av industribyggnader reser sig. Rosersbergs industriområde expanderar söderut.

Inga kommentarer: