tisdag 16 september 2008

En bakgård på Söder

Jag hade ett ärende bortåt korsningen Tjärhovs- och Renstiernasgatorna på Söder igår. Där gick jag förbi en öppen port in mot en gård, och nyfiken som jag ibland är gick jag in och tittade. Glömde kolla exakta gatnumret, men det kanske var 44:an på Tjärhovsgatan. Där finns ju ett känt anarkistfik också.




Man tittar in genom den långa portgången och ser något mystiskt. Eftersom vi, i denna de låsta portarnas stad, inte är bortskämda med att något står öppet kanske man kan smita in och kolla!




En vägg med bokstäver och cyklar. Det verkar finnas en del artistisk eller konstnärlig verksamhet här i kvarteret.



En innergård, man ser tydligt att det är gammal fabriksmiljö som har piffats upp för den nya tidens krav. För åttio år sedan jobbade det säkert massor av folk här som hoppades att världskriget och dyrtiden snart skulle vara slut. Kanske de hade förhoppningar på den nyss timade ryska revolutionen också.



Ena halvan av "triumfbågen" inne på gården och en mystisk rostig historia - månne en grill?





Jo nog syns det att det är fabriksväggar alltid. Här har det gått åt mycket tegel. Det finns en del sådana miljöer på Söder och de lever kvar även när byggnaderna används till något annat. Tidigare har jag skrivit om en motsvarande byggnad på "min" (västra) del av Söder.

Inga kommentarer: