torsdag 25 september 2008

Coop-invigning i gamla San Remo


Undrar hur det går för den lilla Matboden ...



... när Coop Forum slår upp portarna i gamla San Remobageriet?



Andersson och Bedoire skriver i Stockholms byggnader (Prisma 1982):

San Remo bageri Västbergavägen 4-8, Västberga, 1957-60, arkitekt KF arkitektkontor/G Henriksson.

Den långsträckta byggnaden utmärks av en renodlad, geometrisk uppbyggd betongarkitektur med ljusa fasader av betongelement och långa fönsterband.

"San Remo bageri" - tänk på Evert Taubes gamla melodi om den glade bagaren i San Remo så har du inspirationen till namnet. Jag minns när man kunde känna doften av nybakat bröd i det där trista industriområdet i Västberga alldeles invid Södertäljevägen och tio minuters gångväg ungefär från Telefonplan. Men nu har tiderna förändrats och Coop har invigt en ny stormarknad i det gamla bageriet.



Ena hörnet av bageriet, Södertäljevägen och det enorma kontorshuset i kvarteret Timotejen i bakgrunden. En gång i tiden var det fullt av L M Ericsson-folk. Det kanske finns några kvar ännu. Jag har jobbat där också.



Jag tog en sväng förbi området igår. Då höll man ännu på med slutputsen ...



... och så återvände jag idag. På grund av bristande rutin vad det gäller begivenheter av den här sorten anlände jag några minuter före öppningsdags - och upptäckte att mer rutinerade personer redan hade bildat en ansenlig kö som ringlade sig över parkeringsplatsen. Det var inte bara att släntra in genom dörren, om man säger så.



Det var stora lokaler därinne, men mycket folk. Nästan så man kunde ta till den gamla Nalen-parollen: "Festligt, folkligt, fullsatt." Jag fyllde väl en halv varukorg (det är stora korgar där) med olivolja, bröd, russin och lite andra nyttigheter ...



... och ställde mig sedan i kön i riktning mot kassan. Det var rätt många som inte hade nöjt sig med en korg på armen utan gått loss med stora och fullastade vagnar. Och en hel av dem stod framför mig i kön.



Sista bilden. Bakom fotografen (mig alltså) är det bara en handfull personer kvar innan det hägrande målet - kassan alltså - äntligen uppnås. I bildens riktning drar kön iväg mellan långa hyllsektioner och försvinner bakom ett hörn. Men när jag tittade förbi kassan och ut på gården kunde jag se att det fortfarande var kö över halva parkeringsplatsen utanför med folk som ville komma in.

Men med tanke på att Earth overshoot day har inträffat kanske vi inte borde ha handlat något idag? Nåja, jag läste ju lite om detaljhandel i handelsgymnasiet för hundra år sedan, och det är ju intressant att se hur det läggs upp i praktiken.

Inga kommentarer: