tisdag 30 september 2008

En sorts oas i Älvsjö


I torsdags gick jag i trakten av Älvsjö station och fick för mig att titta in i ett ganska nybyggt bostadsområde. Omkring 1980 gick jag rätt mycket i dessa trakterna, men senare har det kommit till en hel del nya hus. Det är både bostäder och stora lokaler som innehåller Ericsson-aktiviteter, och mer tillkommer.

Lite för låga hus för att tillfredsställa yimby antar jag, och affärslivet är nog inte så livligt inne på gårdarna, men när jag gick där i höstsolen hördes ljudet av sorlande vatten. Det är något särskilt med vattensorl. Tycker i alla fall jag som gärna sitter en stund vid en livlig bäck, gärna uppe i fjällen. Folk som bor i området kanske kan slå sig ner i paviljongen med kaffetermosen och meditera till vattenljudet.



Och så fanns den där, en liten båtformad damm med fontänsprut, och det kändes trevligt för flera sinnen. En sorts oas nära den stora trafikknuten Älvsjö station.



Snart är det väl dags att stänga av vattenverket innan vinterkylan slår till på allvar. Men man kan ju stå där och titta på skiftningar i vattnet och omkring stenarna på bottnen, eller fundera på vad det är för växter längs kanten? De där med brunaktiga knappar högst upp på stjälken, är de möjligen någon sorts tågväxter (juncus)?

Inga kommentarer: