lördag 6 september 2008

Lingon och utearkitektur inne - eller om den nu är ute

Jag tog tunnelbanan till Skärholmen igår. Tänkte kolla om man sålde lingon där på torget. Det gjorde man inte. De som bor därute kanske inte kokar upp ett lager lingonsylt som skall räcka ett år framåt?

Nå, jag kunde ju inte bara rusa ner till tåget och åka hem igen. I stället gjorde jag en sväng genom centrum och centrumbyggnaden för att kolla läget. Skärholmen är ju inte helt okänt för mig, jag har köpt såväl en dator som skor där, men ändå är det inte en plats där jag dimper ner var och varannan dag precis.



Torg och torghandel (utan lingon). Dessutom ser man att "kyrkan står mitt i byn". Av någon anledning ser tornet snett ut. Det kan väl knappast bero av att jag lutat kameran? Kanske bäst att någon kollar så vi inte får ett "lutande tornet i Skärholmen".




Jag har skrivit tidigare om arkitektur där man är både ute och inne på en gång. Här och här. Och vad har vi här? - En affärsgata, fast man lagt tak över gatan så att masskonsumtionen inte skall störas av några besvärliga väderväxlingar.




"Ett träd gör ingen skog" ...



... men här finns det ansats till en dunge. Fast jag tycker det ser ut som de dystert står och tittar ut mot friheten på andra sidan glaset.




En utbyggnad med drag av balkong. Balkonger inomhus?



Genom de stora fönstren kan man se bort mot en annan byggnad som kanske också kör med ute/inne-känsla, i alla fall om man skall döma av den stora lanterninen på taket.



Och här har vi en sådan där "konstnärlig" bild som kan vara svår att tolka. Det är i själva verket en bild tagen rätt nedåt på och genom en av de broar som finns inne i centrat. Den är gjord i något blankt speglande material och jag tror att det horisontella ljusa fältet är en spegling av taket ovanför mig.



Ja, då var varvet genom centrat färdigt. En sista blick över torget och en av två dammar. Vattnet porlar trevligt och kyrktornet ser snett ut även i den här vinkeln. Och så genom spärrarna och ner till tåget, för vidare befordran till någon som kan sälja mig några kilo lingon (vilket gick bra - ett antal burkar sylt är nu kokade).

4 kommentarer:

Nicke Grozdanovski sa...

Som vanligt Björn. Jättefina bilder. Inomhus Gallerier börjar bli vanligare och vanligare. Fast den här var ovanligt vacker arkitekttur tycker jag.

Björn Nilsson sa...

En aspekt på galleriorna är, slog det mig när jag vandrade runt därinne, är att butikerna faktiskt tenderar till att se ut som "hål i väggen". Vete fasen vad det beror av, men kanske är det avsaknad av fri himmel som gör sig påmind.

Jaja, om tusen år kanske arkeologer gräver ut det här kvarteret och förklarar att det var ett tempel vigt åt guden Mammon?

Nicke Grozdanovski sa...

Ja... fast morgondagens arekeologer kommer inte begripa vad alla dessa symboler har för betydelse, de har inte koderna att lösa detta :-)

Björn Nilsson sa...

Man kanske får lägga en bruksanvisning på ett synligt ställe - om det nu går att förklara på ett vettigt sätt vad som pågår här!