onsdag 10 november 2010

Portaler

Det finns en sajt som heter Stockholm Skyline. Vill man vara gnällig kan man undra varför det inte är på svenska när det handlar om Sverige och speciellt om bevarande av svenska stadsprofiler så att de inte skall se ut som en rad tandpetare - men nu frågade sajten om man fick använda en av mina bilder, och då blev jag genast mer sympatiskt inställd. Bilden finns i det här inlägget som handlar om portaler. Jag har funderat på att skriva mer och visa upp fler bilder från portaler i min egen blogg - uppenbarligen är jag inte ensam om intresset för detta ämne!

Mitt ursprungliga inlägg om portalen med Helgalunden (som visar att den är rätt kladdig på insidan) finns här.  Och en annan portal, i mötet mellan Sågargatan och Åsögatan, finns på bild här. Portalämnet avhandlas även här i några varianter. Och i datorn torde jag ha bilder av ytterligare några som kanske kan platsa i framtida inlägg.

*

Den som minns det ystra slutet av nittiotalet kanske minns att ordet portal var i svang även då, men då handlade det om yngre datagenier som hade ideer om en portal (med oklar funktion) som skulle erövra Sverige, Europa, världen, och göra investerarna så ohyggligt rika att det inte var riktigt klokt. Men det var som sagt en annan historia ...

Inga kommentarer: