lördag 27 november 2010

Några hjärtnupna läsare ...


... har tidigare försökt övertyga mig om att det är bra med vintern i alla fall (trots alla fina lövsångare som nu på grund av kylan tvingas hålla sig borta). Och - ja,ja, jo, jo, när det ser ut så här fint med en mediterande julbock utanför Karlshälls gård på Långholmen (fredag kväll) kan man väl hålla med om att det finns positiva sidor också. Det kanske mest positiva är ett underlag av torr och fast snö - till skillnad från den där jäkla isen som brukar bestå av fryst slask - så nu är det bara att ta på sig skorna med de häftigaste dubbarna och dra iväg som om det vore fint sommarunderlag under sulorna! Då kanske vi kan få hoppas på fortsatt vinter av den här sorten till senare delen av februari, vartefter en lång och härlig vår infinner sig, kulminerande med lövsångarnas ankomst i lövsprickningen i månadsskiftet april-maj!


Isen hade börjat lägga sig i Pålsundskanalen kunde noteras när jag gick över Västerbron i morse ...


... och såg vid närmare betraktande ut så här. Så tunn att inte ens pimpelfiskarna går ut på den - hoppas jag verkligen!

Anledningen till att jag gick över Västerbron till Kungsholmen var att jag ville se vad som hänt med Svenska Dagbladets hus i Marieberg. Jag hade ju inte hängt med i utvecklingen, med andra ord att de flyttat därifrån, vilket läsare Foto-Lasse påpekade i ett tidigare inlägg. Nåväl, nu verkar det vara någon sorts skola som heter Jensen där, Läkare utan gränser, samt en nyhetsbyrå. - Man lär sig något nytt varje dag, om man håller korpgluggarna öppna!

Inga kommentarer: