torsdag 25 mars 2010

Vyer mot och med Stadshuset


Den här fina bilden är på några dagar när 18 år gammal. Det är inte jag som tagit den, fotografen heter Andrea Gerak, men jag hittade den hos bloggkollegan Torparhustrun som betraktat Mälardrottningen härifrån. Notera Stadshuset i centrum, och en ganska ren och snygg horisont runtomkring. Nedan är en bild som jag tog för bara ett par timmar sedan, från ungefär samma position - men jag flyttade perspektivet bara litegrann åt höger. Och då har vi den hemska blaffan där, "Stockholm Water Front". Redan sett i den här vinkeln märker man hur Stadshuset liksom krymper.




Och inte blir det bättre med solsken heller. Den här bilden lade jag upp på bloggen den 20 mars på tal om hetsbyggandet i Stockholm. Man måste vara ganska så okänslig för de existerande estetiska kvaliteterna i centrala Stockholm om man tycker att den här kombinationen ser bra ut. Men jag tvivlar på att det handlar om att "se bra ut", det är nog snarare en fråga om att pressa ut maximalt med pengar genom maximal exploatering av Stockholms innerstad.

Klicka på taggen "Stockholms stadshus" nedan så bör du få upp fler artiklar och foton om detta nu alltmer nedtryckta palats för Mälardrottningen.

2 kommentarer:

Gabrielle sa...

Ja usch usch usch! Det skär verkligen i hjärtat att se hur vyn förstörts. Hur kunde dom alls få tillstånd att bygga den där jättelika lådan på den platsen?

Björn Nilsson sa...

Jag får försöka komma tillbaka med trevligare bilder som inte behöver göra läsarna så upprörda!