söndag 28 mars 2010

Sista inlägget

Ja, man blir inte gladare av att älta olyckor och konstigheter. Så det här blir nog sista inlägget om eländet som dränker Stadshuset. Kan ju älta Slussen ett tag i stället ... .

Alltså, förhoppningsvis sista inlägget om det här stället ...


... som ligger i Sverige men av någon anledning inte har ett svenskt namn. "Strandhuset" låter väl inte häftigt nog. Här är för övrigt en bild som jag tog i fredags, liksom de flesta andra bilderna i den här postningen, när jag står och kikar in genom "Strandhusets" fönster.



Vad döljer sig för skumrask inne i dunklet? En stund innan jag tog bilden hade jag gjort ett av mina alltmer sällsynta besök nere i centralaste Stockholm. Gick förbi Kulturhuset och upptäckte en stor fin modell över staden, med planerade och pågående byggen markerade. Det blir inte perfekta bilder med min lilla fickkamera, men antag att något i stil med bilden nedan hade skickats ut innan "Strandhuset" byggdes.



Eller så här, med lite markeringar, så att ingen kunde undgå att jämföra omgivningens inverkan på Stadshuset? Det har antyder att bra modeller bör plockas fram på ett tidigt stadium av byggprojekt, för de säger klarare än glättade arkitektritningar hur resultatet kommer att bli, Men jag antar att de politisk-ekonomiska intressena som driver på här inte är intresserade av estetiska aspekter.



***



En stor husmassa och tråkig trafikramper trycker ner Stadshuset till format av en liten röd stuga






Ja, här slutar jag. Notera bara hur inte bara Stadshuset utan även Klara kyrka krymper under anstormningen av nya stora huskroppar. Bilden tog jag från Pålsundskanalens mynning i Riddarfjärden i morse.

Inga kommentarer: