onsdag 26 november 2008

I det trista novemberljuset ...

... stod jag och hängde utanför Telias butik vid hörnet Ringvägen-Götgatan. Måttet var rågat, nu var jag trött på sladdar på golvet, bredbandsleverantörer som köper upp varandra hela tiden, och ett antivirusprogram som jag inte litar på. Dax att uppgradera till mobilt bredband hos gamla Televerket! Man kan faktiskt se Teliabutikens skylt speglas i glasrutan här nedan, högt upp till höger. Glaset tillhör nedgången till den säkert efterlängtade gångtunneln under Ringvägen. På andra sidan gatan ligger Åhlén & Holm, ett av de klassiska köptemplen i Stockholm. Man har rustat upp det rejält under de senare åren.




Otrevliga vindar blåste, ibland yrde snöflingor omkring, men när man väntar på något gott ... . Lite skydd fanns det i alla fall där jag stod. För några årtionden sedan fanns inte de här pelarna som tillhör Ringens köpcentrum. Huset är ju känt för skandaler i samband med en bostadsrättsförening för övrigt. Bortåt husen på andra sidan gatan fanns det förr en bussterminal. Det är den som nu flyttat till Gullmarsplan och inte ser så rolig ut (där heller). Men det är ju ett faktum att busstrafiken söderut är bättre nu än den var då om man ser till turtäthet och antal möjligheter.


Hur gick det då med mina affärer? - Jodå, jag stormade butiken vid öppningsdags, och inte långt därefter kunde jag traska hemåt med de pinaler som behövs. Och nu är jag mobil och kan betydligt lättare än förut flytta mig från den ena fåtöljen till den andra med datorn utan att behöva tänka för mycket på sladdar och elände. Det är vad jag kallar framsteg! Jag ser fram mot ljusare tider när man kan gå ut och sätta sig på en bänk någonstans och surfa på nätet.

4 kommentarer:

Anders sa...

Är du medlem i NOF månne?

Mvh
Anders

Björn Nilsson sa...

Äääh, vad är NOF?

Anders sa...

Under "Andra bloggar, hemsidor och länkar av intresse" har du i vart fall lagt till både Nynäshamns kommun och Nynäshamns Ornitologer NOF...

/Anders

Björn Nilsson sa...

Jaha, nähä, det var ju månadsvis sen så det har jag glömt att jag var inne och kollade på deras sida i samband med turen till Alhagen, Minnet är gott men kort kanske man kan säga ... nej, NOF-are är jag inte.