onsdag 5 november 2008

Dimmornas månad - nu även nattbilder

... eller natt och natt - de här bilderna tog jag före halv sex i eftermiddags när jag gick över Västerbron. Dimman hade till stor del försvunnit men en hel del dis fanns kvar och hjälpte till att skapa effekter av slöjartat ljus. Klicka på bilderna så blir de lite större.




Bilarnas baklyktor blir till röda streck med kamerans långa exponeringstider.



En cyklist har just passerat, en svart figur som om något ögonblick har försvunnit in i natten.


En strålkastare lyser underifrån på östsidan av bron. I bakgrunden ljus från Kungsholmen.



Märkliga ljusfenomen runt de närmsta gatlyktorna. I den disiga bakgrunden sticker Dagens Nyheters skrapa upp. Månne sitter någon där och filar på morgondagens ledare? Vad betyder Obamas seger för de mest marknadsliberala elementen på tidningen, måste de nu försöka antyda en annan kurs och hoppas att folk glömt vad de tidigare skrivit? Men sådant är ju svårt när synpunkterna finns dokumenterade såväl på papper som elektroniskt.

5 kommentarer:

gardebring sa...

Riktigt snygga bilder måste jag säga!

Björn Nilsson sa...

Tack. Med tanke på att bilderna är tagna med en liten nätt gynnare till kamera som ledigt ryms i samma byxficka som nyckelknippan och telefonen är jag själv imponerad över vilka möjligheter till bildkvalitet japanerna har lyckats konstruera fram. Dessutom är den väl gammal med tanke på dagens teknikutveckling, det är en Canon ixus som jag köpte för drygt 2½ år sedan. Efter snart 13.000 stillbilder och filmsnuttar börjar den nog bli lite sliten tror jag! Men det finns ju mycket kul och mindre kul att plåta så jag hoppas den håller ett tag till.

gardebring sa...

IXUS är bra. Jag hade en själv innan jag köpte systemkameran :)

Nicke Grozdanovski sa...

Håller med om att det är riktigt läckra bilder.. Mörkerbilder är något alldeles speciellt. Det kommer i min blogg snart.. Har du stativ med?

Björn Nilsson sa...

Västerbrons räcke fick tjänstgöra som stativ för de flesta av de här bilderna, utom den sista som jag tog på fri hand.