måndag 10 november 2008

Nr. 12.999


Det här är inte bild nr. 13.000 som jag tagit med min fickkamera, det är "bara" nr. 12.999 men jag tycker den är är bättre. Högalidskyrkans norra torn och urnlunden mot Högalidsgatan, och en kväll med moln som varierar mellan rosa och violett, och ovan dem en mörknande himmel. Rosa moln skall väl förebåda svårt väder, men av blåsandet av döma (särskilt intensivt när jag gick över Årstabron) är svårvädret redan här. - Ja, det är väl så här en kväll i Stockholm den dystra månaden november kan se ut.


Bara några minuter tidigare (och nr. 12.997) hade solnedgången färgat himlen rödaktig och gett asfalten på Heleneborgsgatan en lila ton. Till höger är den slottsliknande fasaden till Borgerskapets änklingshus.



Och nr 13.015, ännu en rapport från rivningen av Vin & Sprits anläggning i Liljeholmen.

8 kommentarer:

Anonym sa...

Hette eller heter inte huset Borgerskapet änkehus? Kanske tom enkehus förr i tiden?

H2

Björn Nilsson sa...

Så här ligger det till: Borgerskapets änkehus låg på norra sidan av stan, på Norrtullsgatan, men flyttade ner till Högalidsgatan när man gjorde en nybyggnad där. Minns inte när, men det kan ha varit på 70-talet. På Högalidsgatan fanns Borgarhemmet, som tidigare kallades Borgerskapets gubbhus. Men med den här flytten fick man in gubbar och gummor på samma tomt. Det var en minneslapsus av mig att kalla det änklingshus för det namnet har nog aldrig förekommit. Får bättra mig och kolla bättre nästa gång, tack för frågan!

Anonym sa...

Avsikten var inte att vara petig. Jag ville helt enkelt veta mer eftersom jag minns att pappa pratade om stället.
någon gång drömde han om att flytta dit som gammal. Det stannade vid den drömmen.

H2

Björn Nilsson sa...

Det är väl bra att du hjälper till att kvalitetsförbättra den här bloggen!

Angående Borgarhemmet så säger boken jag konsulterar att det har "en kasernmässig monumentalitet, som liksom kyrksalen understryker karaktären av inrättning". Det låter inte helt kul tycker jag.

Nicke Grozdanovski sa...

Den andra bilden ser ut som det brinner i bakgrunden. Det ser både otäckt och vackert ut på samma gång. Som vanligt lyckas du fånga det vackra och även få fantasin i rörelse hos mig :-)

Björn Nilsson sa...

Det var en brand i ett av husen på vänstra sidan för ett par år sedan och en gammal man dog - och det tycker jag nog får räcka. Det räcker om himlen synes stå i brand då och då!

Nicke Grozdanovski sa...

Aj, där klampade jag i klaveret. Hemskt sätt att dö på :-( Men bilden är fortfarande vacker och hemskt på samma gång

Björn Nilsson sa...

Han bodde i en lägenhet som bara är några meter från där jag bor om man drar en rät linje. Det var en chock när jag kom hemknallande på lördagsförmiddagen och det var fullt med brandbilar utanför huset!