lördag 2 maj 2009

Barackernas återuppståndelse?


Jag har undrat vad det här är för en barack som nyligen smällts upp vid Ringvägen invid Tanto. Platsen är ganska intressant. Jag är inte säker på exakt ställe, men för bortåt femtio år sedan fanns det också baracker här, på båda sidor av Ringvägen om jag minns rätt. Då fungerade de som "ungkarlsbaracker", med andra ord som nödbostäder åt folk som inte hade någon annan stans att ta vägen. Ordningen blev väl därefter också. Jag minns att jag en gång som liten gick förbi där, och två poliser höll i en man som vomerade å det livligaste.

Nu ramlade en lokal gratistidning in genom brevlådan och upplyser om att denna nya byggnad skall kunna tjäna som tillflykt för folk som bor i närheten av sprängningsarbetena för nya Citybanan om de tycker att det bullrar för mycket. Undrar om inflyttarna vet om att detta är klassisk "barackmark"?

Man får väl hoppas att inga hus rasar när det nu skall sprängas. När tunnelbanan drogs genom Högalid i början av 1960-talet sprack väl saker här och där, även om inga hus föll ihop. Och så kan man ju undra om det skall bli en ny chic trend med baracker i stan?


Från Konfliktportalen.se: slutstadium skriver Hitta rätt, Björn Nilsson skriver Väsentligheter, kimmuller skriver Mitt första maj-firande (med foton), jesper skriver Shora Esmailian från Antirasistiskt forum, Vida Latina skriver Man är bara man

2 kommentarer:

Gabrielle sa...

Tack för tipset, Björn. Det blev ett inlägg hos mig också.

Björn Nilsson sa...

Varsågod, jag såg att du gått ännu närmare objektet än vad jag gjorde.