onsdag 6 maj 2009

Körsbär, får, klotterförebild


Jag trodde det var slut med bilderna av blommande körsbärsträd (för i år i alla fall) men jag kunde inte låta bli att lägga ut det här exemplaret. Det står på Tantos stora gräsmatta nära Årstaviken, och det originella är att man här får två i ett så att säga: blommorna nere till vänster är rosafärgade som på japanskt körsbär medan övriga är vita som ordinära körsbärsblommor. Tänk om det vore så där fint jämt i Tanto, och man slapp alla nedskräpare och förstörare!

När jag gick vid Årstaviken för ett par veckor sedan tyckte jag mig höra får bräka från Årsta holmar men såg inga. I förmiddags var det samma sak, men nu såg jag ett par får nere vid stranden av holmarnas östliga del. Håller man får som naturvårdare där? Är det möjligen någon som tänkt sig ett framtida skrovmål på får i kål? Numera vet jag inte om det odlas någon kål på Årsta holmar, men tidigare har det funnits en handelsträdgård där. Kanske något att återuppliva när det lugnar sig efter brobyggandet? Lokalt odlad mat borde vara en framtidsgrej.

På tal om förstörelse och klotter. Kolla in det här inlägget från bloggen Det Progressiva USA och titta på mexicansk gatukonst från Californien. Det där är något annat än berusade småglin som sprutar ner fina kulturhus med sina fula "tags" eller vad det nu heter.


Från Konfliktportalen.se: Anders_S skriver Ingen borgfred - öka istället kritiken, MJE skriver Stalingrad - skuggor som förföljer oss, andread0ria skriver Thatcherismen trettio år, boladefogo skriver Silvia Federici och George Caffentzis om krisen, tusenpekpinnar skriver Ankdammen på första maj

Inga kommentarer: