måndag 15 december 2008

Fem idealister om Slussen

Slussen och en alternativ syn på vad man kan göra åt den eländiga gamla betongklumpen har jag skrivit om tidigare. Man behöver inte vara skallig fransk arkitekt för att ha idéer om det.

Notera den här länken: Fem idealister visar ny syn på Slussen. Redan på förstasidan får man en bild av hur trevligt det skulle vara om det mesta av broarna mellan Söder och Gamla stan kunde plockas bort. De fem idealisterna tycker att vi har en jättechans just nu att göra något bra av Slussen. Svårt att säga emot dem!

4 kommentarer:

em sa...

Visst har jag noterat att man pratar om Slussen (igen) men jag lever så långt från Stockholm att jag missat hur aktuellt det är just nu. Men trots detta la' jag i morse upp en bild av ett tänkt Slussen som aldrig genomfördes. Undrar vad som hände med den planen från 1931.
Margaretha

Björn Nilsson sa...

Hej Margareta,
jag kom fram till rätt ställe (du är verkligen aktiv i bloggosfären) och tittade på bilden. Vi får väl förutsätta att den sögs in i det svarta hål där de flesta Slussen-planer har hamnat under årens lopp, och så har man aldrig hört av den igen!

Gunnar Franzén sa...

Tunnlar i allmänhet och Slussen i synnerhet.

Kom ihåg att varje gång man gräver ner persontrafik i tunnel så gräver man också ned människor. Trafikanter är också människor. I tunneln berövar man dem all kontakt med omgivningen. Ett särskilt förödande exempel på detta skulle det vara att gräva ned tunnelbanebron vid Slussen i Stockholm. Den öppnar upp utsikter av världsklass för hundratusentals människor varje dag.
De som vill göra detta kallar sig av någon anledning idealister.
Samma sak är redan under genomförande genom byggande av Citybanan. Låt det räcka med det.

Björn Nilsson sa...

En stor del av det man ser när man tittar ut från T-banefönstret är väl inte särskilt inspirerande betongkonstruktioner?