torsdag 4 december 2008

Ett maktens tempel


När jag sitter och kollar igenom de senaste årens bilder kommer den här fram. Och vad är det vi ser? - Det är Kanslihuset vid Mynttorget i Gamla stan. Men vad mer?

Eftersom jag just nu håller på att läsa om det antika Grekland är naturligtvis mitt sinne extra skärpt vad det gäller klassicistiska utgjutelser i närmiljön, och det vi skådar ovanför den gula taxin är portalen till ett grekiskt tempel. Egentligen skulle det vara minst sex pelare, men man kan ju inte få allt här i världen.

Här följer en närbild på entrén till "Maktens tempel" - epitetet är väl lämpligt eftersom det finns en massa regeringskontor här:



Så mycket har jag lärt mig att pelarna och deras kapitäl (översta del) är av dorisk typ. (I det här tidigare inlägget har jag bilder från Söder såväl av joniskt som förmodat dorisk typ.) Det finns mängder av specialtermer som täcker varenda del av den här sortens konstruktioner. Klicka på bilden så kommer du lite närmre för att beskåda metoper och triglypher, guttae, arkitrav och annat intressant.

Ärligt talat tycker jag inte bygget är särskilt smakfullt. Jag fick för mig att det var ganska nytt, men när jag konsulterar min oumbärliga Stockholms byggnader av Andersson och Bedoire får jag veta att denna portik mot Mynttorget byggdes 1790.

Varför heter det Mynttorget förresten? - Myntverket låg där en gång i tiden. Dessutom har det funnits ett fängelse på tomten, Cellfängelset som byggdes 1852. På den tiden var det väl en nyhet med celler i fängelserna, ett inslag i humaniseringen av brottsbekämpandet kanske? Man kanske kan sätta galler för fönstren igen och vakter i dörrarna så inte nutidens politiker kan springa ut och ställa till med oreda på stan?

4 kommentarer:

Anonym sa...

Jag tycker pelarna ser lite "påklistrade" ut. dom stämmer liksom inte med resten av byggnden
H2

Björn Nilsson sa...

"Lite påklistrat" är väl ganska milt uttryckt. Den där portiken kom ju till under en tid när man vurmade för de antika idealen, vare sig de gjorde sig i sammanhanget eller inte!

Nicke Grozdanovski sa...

jag håller med den anonyme att pelarna är vackra i sig men passar inte in den övriga byggnaden

Björn Nilsson sa...

Eftersom de har stått där i över 200 år är det nog svårt att bli av med dem även om de inte är så väl anpassade till omgivningen. Vete fasen om inte det bakomliggande huset skulle se bättre ut om den grekiska portiken försvann!?