onsdag 3 december 2008

Djurgården by night


Nattbilder är ju lite knepiga. Natt och mörker - ingenting att avbilda direkt, om man inte är nöjd med en svart fyrkant. Men kommer det med lite ljuspunkter i tillvaron kan det ändå bli ett motiv. Jag har tidigare då och då lagt upp bilder från Djurgården på den här bloggen. Här kommer ett par som är nytagna i kväll. Mörkt är det som sagt, solen har gått ned men himlen har inte hunnit bli svart. Molnen har en märklig färgton (kan man hugga till med blåbär med mjölk?) och lyktorna speglar sig i kanalen mellan norra och södra Djurgården.



Stämningen var lite trolsk i halvmörkret, enstaka joggare och barnvagnsdragare knastrade förbi i gruset och vintervinden var ganska ljummen. För att ta de här bilderna mixtrade jag så att kameran hade maximalt ljusinsläpp. Dessutom fick den stå på parkbänkar eller broräck för att ge ett stadigt underlag och bilderna togs med tidsutlösning för att i görligaste mån hålla mina darriga händer borta från kameran i det kritiska ögonblicket. Exponeringstiden var en sekund.

2 kommentarer:

Nicke Grozdanovski sa...

För en Bajare är normalt Djurgården inget man associerar till ordet vackert :-) Men du har lyckats ändå få det vackert

Skämt o sido tycker jag om mörkebilder det är bland det vackraste man kan fota, lite för att det är svårt att få det perfekt, lyckas man få till en bra bild så är man mer än nöjd och visar stämningen man själv kan uppleva live.

Björn Nilsson sa...

Jaha, det där med fotbollspajsarna hade jag inte tänkt på. De enda fotbollsspelare jag har sett på Djurgården är rena amatörer, nämligen i form av sjömän som kickar boll på en plan invid Handelsflottans gård som ligger där i trakterna. Där kan sailors från olika håll träffas och sparka på bollen (eller varandra på smalbenen kanske?).