fredag 19 december 2008

Ett träd försvann - tack för det

Ett tillägg: jag såg fel (tyvärr) trädet finns kvar (tyvärr).



Man håller på att bygga ett garage under Högalidsparken och -kyrkan som syns däruppe på berget. Delar av parkens sluttning mot Hornsbruksgatan har förvandlats till byggarbetsplats. Lite vegetation har man fått riva bort, och det tycks som ett speciellt träd har försvunnit. Så här såg det ut i oktober 2007 på samma ställe:




Det är minnesmärket efter en fotbollsligist som blev ihjälslagen just där. Ett träd och en minnestavla. Jag har aldrig gillat det.

Jag gillar inte ligister som hittar på den ena eller andra löjliga ursäkten för att slåss. En del kanske säger "ja men det är väl bra att de slår ihjäl varandra", men de där figurerna har överfallit och misshandla andra också. Dessutom har jag en stark misstanke att om jag eller någon annan råkat gått förbi där och råkat bli ihjälslagen av någon stackare som sedan inför domstolen gråtande förklarar att han inte förstod att hårda sparkar med metallskodda kängor mot en skalle kan vara dödande ... ja, du förstår nog själv - inte fan hade det blivit något minnesmärke inte. Vem hade vridit sina händer och sagt om mig "men det var ju en människa i alla fall"?

Inga kommentarer: