lördag 16 augusti 2008

En sväng runt Årstaviken ...

... gjorde jag i morse. Det kändes en aning av höst i luften. På en klippa vid den inofficiella och ohälsosamma badplatsen vid Tanto stod en häger och höll vakt över några sothöns. Hägern är en gammal symbol för diskretion, vilket man väl kan förstå om man ser en jagande häger: den står ofta vid strandkanten eller en bit ute i vattnet och är alldeles stilla. Och det fortsätter den med tills någon oförsiktig groda eller fisk kommer i närheten utan att märka den diskreta gestalten - och då kommer ett blixtsnabbt hugg!



Hus under broar har jag skrivit om tidigare i bloggen. Det här hade jag ett ganska dåligt foto på igår, men det här är bättre: ett av husen under Skanstullsbron.



"Tripp, trapp, trull" heter det normalt, men med ordningen på den här sjötransporten på väg mot Hammarbyslussen skulle jag nog snarare säga "trapp, tripp, trull". Den lilla bogseraren orkade dra såväl den större båten som sin lilla kompis längst bak.

3 kommentarer:

Nicke Grozdanovski sa...

Hej Björn.. Det är alltid en fröjd att läsa dina artiklar och titta på dina bilder. Speciellt bilden på huset under bron gillade jag. Fast jag undrar om jag själv skulle vilja bo där. :-)

Björn Nilsson sa...

Jag minns inte vad det är man har där men det är något åt verkstadshållet. Det är i alla fall ingen stackare som bor i det där hålet kan jag lugna dig med. Men det hela ser ju ganska konstigt ut och med tanke på att man officiellt inte får bygga under broar pga brandskyddet så undrar jag hur det går ihop!

Nicke Grozdanovski sa...

Man undrar vad som kom först, bron eller huset :-)