tisdag 4 maj 2010

Vittringstendenser


Jag befann mig i närheten av kgl. Slottet på första maj och passade på att studera dess fasad. Det kan ju vara intressant att se hur färgrik en till synes ganska grå vägg i själva verket kan vara.



Men Slottet och omgivande murar mår inte riktigt bra. Delar riskerar att ramla loss - och i värsta fall ned på någon stackare som råkar gå förbi på Mynttorget. Därför har man blivit tvungen att sätt upp nät. Sprickor och bortfall syns tydligt på bilden ovan.



Jo, det ser lite vittrat ut på sina ställen. Kanske som hela den svenska monarkin, och mycket av samhället i övrigt.



När jag ändå var i farten att granska vittringsskador tog jag den här bilden som inte är från Slottet. Det är en av pelarna utanför entren till Kanslihuset vid Mynttorget.

2 kommentarer:

Bengt O. sa...

Enligt uppgift har pengar för renovering av fasaden i stället gått till upprustning av Haga Slott. Givetvis måste man ha prioriterna klara: i ena fallet ett centralt inslag i Stockholms stadsbild och en turistattraktion, i andra fallet bostad åt ett par bortskämda ungdomar.

Björn Nilsson sa...

Huruvida de små turturduvorna är bortskämda vet jag inte, men stämmer detta så är prioriteringen något lustig men kanske typisk för en tid som hyllar skådespel och yta.

Och har man lyckats bygga bort en sådan pärla som Stockholms stadshus som nu får huka under andra husbjässar kanske det går att uppfinna några byggprojekt som gör att Tessins gamla fina konstverk också på något sätt försvinner? Då minskar ju kravet på underhåll också.