tisdag 25 maj 2010

Får man tälta i Rålambshovsparken?


Rubricerad fråga kommer sig av detta anslag som jag såg i porten till Frälsis på Sankt Göransgatan (före detta Kungsholmsgatan) i eftermiddags. Kallt och regnigt väder var det också. Är sommaren redan över? - Nå, för att återgå till frågan, är det tillåtet för naturliga eller övernaturliga väsen att bara slå upp ett tält i en park? Kan jag tälta i Rålis om jag känner för det? (Det gör jag inte.)




Kallt väder idag som sagt. Men ändå får den här tösen stå i bara mässingen (fast hon är väl av brons) och huttra på Stadshusets terass mot Riddarfjärden. Vad är det hon tittar på?



Jag är inte säker, men kanske det är en blomma som är på väg att slå ut. Det kan väl vara lämpligt i dessa tider när såväl hägg som några syréner blommar. Fin i håret är hon i alla fall.



Den här figuren i närheten av lilla bronsfröken är däremot inte så prydlig. Men hans jobb är att sticka fram ur en stenplatta på marken och spruta vatten. Det kanske man kan bli lite glosögd av i längden.




Blomstertid ja - att några blommor fått fäste invid järnvägsspåret på Riddarholmen ger ett visst hopp om att livet går vidare.

Inga kommentarer: