torsdag 28 april 2011

Morgonpromenad vid Ågestasjön

Att jag tog en promenad vid Ågestasjön i morse märks inte på de här bilderna eftersom jag inte tog någon bild just av den (kan finnas tidigare bilder av Ågestasjön på bloggen, men jag är för lat för att titta efter). Sjön var dock full av skrattmåsar, gäss och andra som väsnades och skapade vårstämning. På ett öppet fält stod en trana och trumpetade - förmodligen efter sällskap. De första svartvita flugsnapparna annonserade sin närvaro genom att räkna "tjugo tjugo tju'ett".


Blå sommarhimmel och nyutslagen grönska - kan man begära mer?  I de här björkarna hördes min första svartvita flugsnappare för detta år ge hals!

I Ågesta kan det vara väldigt lerigt och jobbigt när det är blötväder. När det är torka som nu blir åkerleran nästan som hård cement i stället. Idag gick det bra med lågskor. Jag har varit där vid tillfällen när det inte ens gick med stövlar.

På tal om "åker" så börjar åkerfräken på att titta fram.

Blommande sälg i motljus och en frisk liten fors i bäcken mellan Ågestasjön och Orlången. En sval morgonbris bidrog till stämningen av senvår på väg mot sommar.

Man kan morsa på årsfärska tallskott om man känner för det.

Och det här ser ju ut som det arketypiskt svenska (det här som folk i mängder försökte emigrera ifrån för hundra år sedan). 

Inga kommentarer: