onsdag 10 februari 2010

Söders fågelbar

Som så ofta - av en slump stöter jag på namnet "Söders fågelbar" när jag är ute efter något annat på nätet. Vad är nu det? Jo, det finns en blogg som heter Bilder från Stockholms betong, en titel som kanske kan leda tankarna åt fel håll. Det rör sig inte om kufar som fotograferar mer eller mindre motbjudande betongväggar i kgl. Huvudkommunen. Det rör sig om kufar som ... ja, det är fågelskådare som rör sig inom stenhusstaden i Stockholm. Här finns karta över deras domäner, listor över vad de sett och liknande intressant. Det finns mycket fåglar som drar omkring i stan, vilket innebär att den reströtte innerstadsbon och tillika skådaren faktiskt kan förlägga en del av sin verksamhet till hemmaplan. Undrar om tornfalken är tillbaka i Riddarholmskyrkan förresten?

Var var jag nu? - Jo, Söders fågelbar var det Fixa käk så kommer fåglarna på nolltid! Här och här finns bilder som är mycket finare än vad jag tagit med min lilla fickkamera. Men jag fick med ett par koltrastar på bild i alla fall:



Koltrastar - Turdus merula skall det väl vara om man talar vetenskapligt. På finska är det mustarastas. Ganska lätt att förstå, "svarttrast". Men de här struntar i vad man kallar dem, de pickar nedfallna frön vid fågelbaren


Baren ligger ganska skyddat mellan träd, bergknallar och kolonistugor, och med utsikt över Årstaviken



Det spelar ingen roll att stugan är lite på sniskan, bara den innehåller godis för talgoxarna!


Inga kommentarer: